چکیده

افراد دارای حیات نباتی دارای وضعیت خاص و ویژه ای هستند که تبیین مسائل حقوقی درخصوص آن ها از موضوعات چالش برانگیز است. یکی از مهم ترین موضوعات مرتبط با این افراد، قتل آن هاست. در این مقاله به بررسی این سؤال پرداخته شده است که قتل افراد دارای حیات نباتی از منظر فقه و حقوق کیفری چگونه قابل تحلیل است، مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی سؤال مورد اشاره پرداخته شده است. یافته ها بر این امر دلالت دارد که از منظر فقهی چنانچه افراد دارای حیات نباتی، دارای حیات مستقر تلقی شوند، قتل این افراد مستوجب قصاص است، اما از آنجا که از دیدگاه پزشکی و عرف، بازگشت این افراد به حیات مجدد امکان پذیر نیست، قطع روند درمان آن ها قتل محسوب نمی شود. درخصوص قتل افراد دارای حیات نباتی با هدف اهدای اعضای بدن آن ها با سایر بیماران میان فقها اختلاف نظر وجود دارد. برخی آن مغایر با کرامت انسان و میت فرد مسلمان تلقی می کنند، اما دیدگاه غالب این است که قتل این افراد و اهدای اعضای بدن آن ها براساس قاعده رفع تزاحم مجاز است. از منظر حقوقی نیز عدم ادامه درمان افراد دارای حیات نباتی می تواند موجب مجازات حبس تعزیری تا سه سال برای پزشکان شود. درخصوص عدم درمان با هدف اهدای عضو، اما مسؤولیتی متوجه پزشک نیست، زیرا اهدای عضو مطابق قانون و در راستای نجات سایر بیماران انجام می گیرد.

Killing People with Plant Life, from the Point of View of Jurisprudence and Criminal Law

People with plant life have a special situation that the explanation of legal issues regarding them is one of the challenging issues. One of the most important issues related to these people is their murder. In this article, the question is: how the murder of people with plant life can be analyzed from the point of view of jurisprudence and criminal law. The present article is descriptive and analytical, and the mentioned question is investigated using a library method. The findings indicate that from the point of view of jurisprudence, if people with vegetative life are considered to have settled life, the killing of these people is subject to retribution. But since it is not possible to bring these people back to life from the medical and customary point of view, stopping their treatment is not considered murder. There is a difference of opinion among jurists regarding the killing of people with vegetative life for the purpose of donating their body organs with other patients. Some consider it contrary to the dignity of a human being and the dead body of a Muslim person, but the prevailing view is that the killing of these people and the donation of their body parts are allowed based on the rule of elimination of conflict. From a legal point of view, failure to continue treatment of people with plant life can lead to imprisonment for up to three years for physicians. Regarding the lack of treatment with the purpose of organ donation, the doctor is not responsible because organ donation is done according to the law and in order to save other patients. 

تبلیغات