نابرابری اجتماعی و جرم: رمزگشایی یک انقلاب در فیلم برف شکن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بر اساس رویکردهای انتقادی، نابرابری اجتماعی به مثابه یکی از علّت های اصلی ارتکاب جرمْ محصول بی عدالتی و تبعیض اجتماعی است. هم گرایی میان نابرابری، طبقه گرایی و جرم در جرم شناسی انتقادی نشان می دهد که ارتکاب جرم در قشر فرودستْ بیش از آن که ناشی از حالت خطرناک باشد، نتیجه ساختارهای جرم زا است. بر این اساس، این پژوهش درصدد است تا با استفاده از روش نشانه شناسی فیسک در سه قالب رمزگان فنی، اجتماعی و ایدئولوژیکْ ارتکاب جرم را در پرتو نابرابری اجتماعی در فیلم برف شکن بررسی کند. بر اساس یافته های پژوهش، رمزگان فنی در قالب هایی چون نورپردازی، طراحی لباس، صحنه پردازی، موسیقی متن، تدوین و نحوه فیلم برداری، شکاف طبقاتی میان قشر فرودست و فرادستِ قطار را در واگن های مختلف بازنمایی می کند. بر اساس رمزگان اجتماعی مشخص می شود که فیلم برف شکنْ از یک سو، قشربندی اجتماعی در نظام سرمایه داری را در واگن های مختلف یک قطار بازنمایی می کند و از سوی دیگر، نشان می دهد که نابرابری اجتماعی و فشار عمومی نه تنها موجب ارتکاب جرم می شود، بلکه ممکن است منجر به شورش و طغیان علیه نظام حاکم شود. با این حال، رمزگان ایدئولوژیکْ ضمن تأکید بر تضاد طبقاتی، نابرابری، نقد نظام سرمایه داری و استعاره واگن به مثابه طبقه، بازتاب شکست انقلاب پرولتاریا است.Social Inequality and Crime: Decoding a Revolution in Snowpiercer
According to critical approaches, social inequality as one of the main causes of crime is a product of injustice and social discrimination. Convergence between inequality, classism and crime in critical criminology shows that committing crime in the lower class is the result of criminal structures rather than being caused by a dangerous situation. Based on this, this research aims to investigate the commission of crime in the light of social inequality in the Snowpiercer film by using Fisk's semiotic method in three forms of technical, social and ideological codes. Based on the findings of the research, the technical codes in formats such as lighting, costume design, stage design, soundtrack, editing and the way of filming represent the class gap between the lower and upper classes of the train in different carriages. Based on the social codes, it is clear that the movie Snowpiercer , on the one hand, represents the social stratification in the capitalist system in different carriages of the same train, and on the other hand, it shows that social inequality and public pressure not only cause crime, but may also lead to Rebellion against the ruling system.