آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

Motivation and affect as two salient variables in L2 development are no longer seen as the stable individual difference factors they were once believed to be. Influenced by process-oriented approaches and by increasing understanding of how the complex dynamic system theory (CDST) works, researchers have been emphasizing the holistic, non-modular, dynamic and changeable nature of motivation and affect to-date. Accordingly, this study utilized the principles underlying the CDST perspective to examine the interrelationships between Iranian EFL learners’ motivational and affective factors mediated by working memory and gender over an academic semester. To this end, 445 pre-intermediate male and female students completed the motivation questionnaire and L2 Enjoyment Scale four times with one-month intervals during an academic semester and Working Memory Scale once in the beginning of the term. Relationships that emerged indicated both motivational and affective stability and fluctuation over a semester of instruction at one month intervals. The findings also illustrated how these factors are inseparable from students’ learning context. Implications of study and directions for further research were also discussed.

بررسی ارتباط پویا بین انگیزش و احساس در پیشرفت زبان خارجی با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر جنسیت و حافظه کاری

انگیزش و احساس بعنوان دو متغیر قابل ملاحظه در پیشرفت زبان دوم دیگر همچون گذشته از عوامل تفاوت های فردی ثابت تلقی نمی گردند. با تاثر گرفتن از رویکردهای پردازش محور و با درک بهتر از عملکرد نظریه سیستم پیچیده و پویا محققین ماهیت همادگرایی، وابستگی، پویایی و قابل تغییر انگیزش و احساس را مورد تاکید قرار داده اند. بنابراین، مطالعه حاضر با استفاده از اصول بنیادین نظریه سیستم پیچیده و پویا، روابط فیمابین عوامل احساسی و انگیزشی فراگیران ایرانی که زبان انگلیسی را بعنوان زبان خارجی فرا می گیرند با میانجیگری نقش جنسیت و حافظه کاری در طول یک ترم تحصیلی را مورد بررسی قرار داده است. به این منظور ۴۴۵ دانشجوی خانم و آقا در سطح پیش متوسطه، پرسشنامه عاملی انگیزشی و پرسشنامه مربوط به احساس لذت در زبان دوم را به مدت چهار بار و با فاصله زمانی یک ماهه در طول یک ترم تحصیلی تکمیل نمودند. فراگیران پرسشنامه مربوط به حافظه کاری را نیز یکبار در اوایل ترم تکمیل کردند. ارتباطات به دست آمده حاکی از تغییر و ثبات احساسی و انگیزشی در طول یک ترم آموزشی در فواصل یک ماهه است. یافته ها همچنین حاکی از آن است که این عوامل از محیط یادگیری دانشجویان به نوعی غیر قابل تفکیک است.کاربردهای تحقیق و پیشنهاداتی به منظور تحقیقات آتی نیز بحث گردیده است.

تبلیغات