آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

Despite the widely recognized significance of values education in a rapidly changing world and teachers’ education-related beliefs, little research has investigated how English as a Foreign Language (EFL) teachers navigate values in their classrooms. The study reported in this paper explored in-service EFL teachers’ perceptions of values education and their conceptions of their moral roles, aiming to develop an instrument related to values education. To this end, this exploratory sequential mixed-methods study recruited 10 EFL teachers selected through maximum variation sampling. Semi-structured interviews were conducted with the teacher participants and the data were analyzed inductively through thematic analysis. Furthermore, the existing literature and the insights gleaned from the initial phase of the study led to the development of a questionnaire, which was administered to 332 EFL teachers in the quantitative phase of the study. Six overarching themes were identified through thematic analysis of the interview data, namely relational values, personal growth, academic excellence, regulatory values, teachers’ personal standards and global values with teachers prioritizing students’ motivation and wellbeing over other value types. In addition, confirmatory factor analysis of the developed questionnaire verified a five-factor structure. Only 23 items out of 53 initial items were retained in the final version of the questionnaire. Overall, the results revealed that master obligation of teachers, associated with nurturing students’ dignity was prioritized over teachers’ prima facie obligation which promotes students’ learning and intellectual growth. After a detailed discussion, implications and suggestions for future research are presented in the end.

شناخت معلمان زبان انگلیسی ضمن خدمت ایرانی درباره آموزش ارزش ها: مطالعه ترکیبی

علیرغم اهمیت آموزش ارزش ها در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است و باورهای معلمان، تحقیقات اندکی به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه معلمان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) ارزش ها را در کلاس های درس خود درک می کنند و به کار می بندند. مطالعه گزارش شده در این مقاله، ادراک معلمان زبان انگلیسی ضمن خدمت از آموزش ارزش ها و تصورات آنها از نقش های اخلاقی خود را با هدف توسعه ابزاری مرتبط با آموزش ارزش ها بررسی می کند. برای این منظور، این مطالعه اکتشافی با روش ترکیبی متوالی، 10 معلم زبان انگلیسی را از طریق نمونه گیری حداکثر تنوع انتخاب کرد. مصاحبه های نیمه ساختاریافته با معلمان شرکت کننده انجام شد و داده ها به صورت استقرایی از طریق تحلیل موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پرسشنامه طراحی شده در مرحله کمی مطالعه توسط 332 معلم زبان انگلیسی تکمیل شد. شش موضوع کلی از طریق تجزیه و تحلیل موضوعی داده های مصاحبه شناسایی شد: ارزش های رابطه ای، رشد شخصی، برتری تحصیلی، ارزش های نظارتی، استانداردهای شخصی معلمان و ارزش های جهانی. علاوه بر این، تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامه تدوین شده، ساختار پنج عاملی را تأیید کرد. تنها 23 گویه از 53 گویه اولیه در نسخه نهایی پرسشنامه حفظ شد. در مجموع، نتایج نشان داد که تعهد استاد معلمان، مرتبط با پرورش کرامت دانش آموزان، بر تعهد اولیه معلمان اولویت دارد که باعث ارتقای یادگیری و رشد فکری دانش آموزان می شود. پس از بحث مفصل، مفاهیم و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی در پایان ارائه شده است.

تبلیغات