آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

پژوهش حاضر درصدد بررسی لالایی هایی بیداری کُردی هژار و ملاآواره، دو تن از شاعران مبارز در دوران حکومت پهلوی است (مسأله). این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای (روش) به تحلیل سیاسی لالایی های بیداری هژار و ملاآواره می پردازد. برایند پژوهش گویای آن است که در ادبیات کردی، لالایی یکی از ابزارهایی بوده است که شاعران آزادی خواه به وسیله آن ها روحیه ایستادگی در برابر حکومت پهلوی را به کودکان منتقل می کردند. ساختار لالایی های مورد مطالعه، یکسان و کارکردی مبارزاتی دارند. هر دو شاعر، لالایی ها را با بیانی عاطفی در قالب نوازش کودک و صبر مادر در برابر گریه های طفل آغاز می کنند. آنگاه با بیانی نمادین، گریه های کودک را مقدمه ای برای دردها و گریه های بزرگ سالی معرفی و بند قنداق را به بند و زنجیر حکومت پهلوی تشبیه کرده اند. سپس، شاعران از زبان مادر اندوه ناشی از بیداد رژیم پهلوی را با روشی واقع گرا بیان و پس از آن با زبانی حماسی، اصل و نسب و شرافت ایرانیان و قوم کُرد را ذکر و کودک را به مبارزه و پایداری تهییج می کنند. درنهایت، شاعران کسب دانش و مبارزه قلمی را یکی از راه های ضربه زدن به استبداد معرفی می کنند و از کودک می خواهند همواره در راه کسب دانش پرتلاش باشدبه دلیل کارکرد مبارزه ای و بستر مشترک فرهنگی و زبانی، لالایی های مورد مطالعه، تفاوت آشکاری با یکدیگر ندارند (یافته ها).

Reflection of stability and Islamic awakening in Kurdish lullabies (a case study of the awakening lullabies of Hažār and Molla Avareh )

The present research is trying to investigate Kurdish awakening lullabies of Hažār and Molla Avareh, two of the militant poets during the Pahlavi regime (problem). This article deals with the political analysis of the awakening lullabies of Hažār and Molla Avareh with the descriptive-analytical method and the use of library sources (method). According to the research, it’s clear that in Kurdish literature, lullaby was one of the tools through which freedom-loving poets conveyed the spirit of standing against Pahlavi rule to children. The structure of the studied lullabies is the same and has a fighting function. Both poets begin the lullabies with an emotional expression in the form of caressing the child and the mother's patience against the child's cries; Then, with a symbolic expression, they introduced the child's cries as a prelude to the pains and cries of adults, and compared the bandages to the chains of the Pahlavi regime. Then, the poets express the grief caused by the rampage of the Pahlavi regime with a realistic expression, and after that, with an epic language, they mention the lineage and honor of the Iranians and the Kurdish people and encourage the child to struggle and persevere. Finally, poets introduce the acquisition of knowledge and pen struggle as one of the ways to attack tyranny and ask the child to always be diligent in acquiring knowledge (findings).

تبلیغات