ساختار آوایی و موسیقایی بهمن نامه و فرامرزنامه
آرشیو
چکیده
در پژوهش های علمی و زیباشناختی، از نتایج مهم سبک شناسی تعیین ارزش واقعی یک اثر است. براین اساس سبک منظومه های حماسی در ادبیات فارسی همواره از سوی پژوهشگران مورد توجه قرارگرفته است و در پژوهش های بسیاری به منظومه های حماسی بعد از شاهنامه پرداخته اند. به طوری که مطالعه و تحقیق در ساختار زبانی گویندگان که یکی از عوامل شناخت و بررسی سبک خاص یک دوره است به ما کمک می کند تا با ویژگی های خاص زبانی موجود در هر دوره آشنا شویم و به درک صحیح و جامعی از معانی نهفته در کلام شعرا برسیم. موسیقی شعر که یکی از جنبه های ساختار زبانی است در شعر اهمیت زیادی دارد. مجموعه عواملی که سبب ایجاد موسیقی در شعر می شوند، تعداد زیادی از شاخص های زبانی و معنایی است که در سراسر شعر سایه افکنده و تحول زیادی در شعر ایجاد می کنند، از قبیل موسیقی حروف و کلمات، انواع جملات و معانی نهفته در آن ها هستند و همچنین هر یک از اوزان شعری دارای موسیقی خاصی است و بسته به محتوا و حالت عاطفی خاص آن شعر متفاوت است. این مقاله به شیوه مطالعات کتابخانه ای و تحلیلی به بررسی عوامل ایجاد موسیقی و آهنگ خاص شعر حماسی در بهمن نامه و مقایسه آن با فرامرزنامه پرداخته است. مشخص شد که سرایندگان هر دو منظومه، در به کارگیری فرایندهای آوایی و موسیقایی موفق عمل کرده اند و توانسته اند آثار خود را در این زمینه به زبان حماسی معیار نزدیک کنند.Phonetic and musical structure of Bahmannameh and Faramaraznameh
Today, in the light of linguistic studies, it has been determined: "which is the axis of all evolutions of poetry, language and the relationships of language components" (Shafi'i Kodkani, 2009: 27). Language can be considered a mental system and mind and language are closely related to each other. Shafi'i considers "language and thought to be two sides of the same coin". (Ibid.: 27)
One of the levels of stylistics is the language level, which is divided into phonetic, lexical and syntactic levels. At the phonetic level, the text of a work is examined in terms of musical elements, external music, side music, spiritual music, as well as general issues related to pronunciation. In this research, from the linguistic level only the phonetic level of the two Bahmannameh and Faramaraznameh systems has been taken into consideration in order to know the characteristics of the epic language and determine what the phonetic and musical structure is like in them.