چکیده

متالپسیس نوع خاصی از روایت است که موجب تخطی میان سطوح روایی می شود و می تواند از رسانه ای به رسانه دیگر منتقل شود و در این انتقال ممکن است مضامین، به شکل دیگری در مقصد بروز کند. اگرچه خواص متالپسیس در شرایط پست مدرن مورد توجه قرار گرفته است؛ اما تحقیقات گسترده در فرهنگ های کهن جهان، نمایان گر آن است که استفاده از این شیوه روایی در ادبیات و هنر سابقه طولانی دارد. از سویی مطالعات تطبیقی و بینارشته ای به دلیل رمزگشایی مرزهای مرئی و نامرئی، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. پژوهش حاضر این رویه را از ادبیات به سینما مورد مداقه قرار داده است و مسئله آن بررسی نحوه انتقال متالپسیس نوشتاری به متالپسیس تصویری است. هدف پژوهش حاضر تحلیل علائم و اثرات متالپسیس، ازجمله غوطه وری، توهم زیبایی شناختی، نحوه شکستن دیوار چهارم در انتقال از ادبیات به سینماست. روش پژوهش کیفی با رویکرد روایت پژوهی است؛ از این رو رمان و فیلم کتاب دزد به صورت تطبیقی مورد مطالعه قرار گرفته است. نتیجه به دست آمده نشان از آن دارد که در فیلم برخلاف رمان، بیشترین بخش روایت را دوربین بی طرف پیش می برد و با متالپسیس سراسری مواجه نیستیم و فقط گاهی تخطی هایی با علائم شدید و واضح روی می دهد.

A Comparative Study of Metalepsis in the Novel and Film "The Book Thief" Based on the Model of Julian Hanebeck

Metalepsis that causes transgression between levels of narrative, can be transmitted from one medium to another as a special type of narrative. At the origin, it appears in a different form at the destination.Although the properties of metalepsis have been considered in the postmodern situation, extensive research on it in the ancient cultures of the world shows that the use of this method in literature and art has a long history. In today's era, since the desire to read and see postmodern works has increased, the need to recognize and adapt the characteristics of these works in literature and cinema is also developing. The present study has examined this procedure from literature to cinema and its concern is to investigate the transmission of written metalepsis to visual metalepsis. The present study aimed to analyze the signs and effects of metalepsis, including immersion, aesthetic illusion, and how to break the fourth wall in the transition from literature to cinema. The research method is qualitative with a narrative research approach. Therefore, the novel and the movie The Book Thief have been studied in a comparative way to identify the cognitive schemas of the levels in the work. The result shows that in the novel with continued metalepsis,we usually encounter even minimal transgression and sometimes stronger signs. In the film, since most of the narrative is carried out by a neutral camera, unlike in the novel, we do not encounter continued metalepsis, and only occasionally does metalepsis occur with intense and obvious signs.

تبلیغات