مربی گری و عملکرد کارکنان: نقش میانجی پاداش و قدردانی، تعهد و یادگیری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
به سبب فضای رقابتی موجود که وجود نیروی انسانی مستعد را در سازمان ها، ضرورتی اجتناب ناپذیر می سازد، سازمان ها لازم است رویکردهای توسعه منابع انسانی را جهت بقا و توسعه سازمانی بکار گیرند. یکی از رویکردهای اثر بخش در توسعه منابع انسانی، مربی گری است. پژوهش حاضر؛ با هدف بررسی تاثیر مربی گری بر عملکرد کارکنان با نقش واسط پاداش و قدردانی، تعهد و یادگیری کارکنان در شرکت گاز استان گلستان، صورت گرفته است. این تحقیق؛ از لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری؛ کلیه کارکنان رسمی شرکت گاز استان گلستان به تعداد ۱۸۴ نفر بوده که بر اساس جدول کرچسی و مورگان، تعداد ۱۲۴ نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها ازپرسشنامه با تایید روایی و پایایی آن استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها، از روش مدل سازی معادلات ساختاری و از نرم افزار SPSS و Smart PLS، استفاده گردید. پژوهش حاضر دارای نه فرضیه بود که یافته های این تحقیق نشان می دهد رابطه مربی گری و پاداش و قدردانی، مربی گری و تعهد، مربی گری و یادگیری کارکنان؛ مثبت و معنادار است. همچنین پاداش و قدردانی و عملکرد، تعهد و عملکرد و یادگیری و عملکرد کارکنان؛ ارتباط مثبت و معناداری با یکدیگر دارند. همچنین اینکه پاداش و قدردانی، تعهد و یادگیری؛ رابطه بین مربی گری و عملکرد کارکنان را بطور معناداری میانجی گری می کنند و نقش میانجی آن ها مورد تایید قرار گرفت. سهم علمی پژوهش حاضر؛ شناساندن و شفاف سازی نقش مربی گری بر متغیر مهم عملکرد کارکنان از طریق متغیرهای میانچی مورد تاکید می باشدCoaching and Employee Performance: The Mediating Role Of Reward and Recognition, Commitment and Learning
Due to the existing competitive environment that makes the presence of talented human resources in organizations an inevitable necessity, organizations need to use human resource development strategies for organizational development. the effective approaches in the field of human resource development is coaching. the present research; With the aim of investigating the impact of coaching on employee performance with the intermediary role of reward and appreciation, commitment and learning of employees in Golestan Gas Company, it has been done. it is of applied type and in terms of method, it is descriptive-survey type of research. The population of this research; All the official employees of Golestan Gas Company are 184 people, and according to Kerchesi and Morgan's table, 124 were selected as a sample by simple random sampling method. A questionnaire was used to collect data, confirming its validity and reliability. structural equation modeling method and SPSS and Smart PLS software were used. The current research had nine hypotheses that the findings of this research show the relationship between coaching and reward and appreciation, coaching and commitment, coaching and employee learning; It is positive and meaningful. Also reward and appreciation and performance, commitment and performance and learning and performance of employees; They have a positive and meaningful relationship with each other., reward and appreciation, commitment and learning; They significantly mediate the relationship between coaching and employee performance, and their mediating role was confirmed.