چکیده

وقایع فرهنگی دوره تاریخی قاجار در ایران با هنر عکاسی درهم آمیخته است. عکس های برجای مانده از این دوران قاجار، روایتی از زندگی ایرانیان در آن زمان است، در این عکس ها بیشتر بزرگسالان به تصویر کشیده شده اند؛ اما گاهی تصویر کودکان به عنوان سوژه عکاسی نیز به ثبت رسیده است. پرسش اصلی در این عکس های برجای مانده، این است که چه مؤلفه هایی در زیبایی خودتزئینی کودکان در عکس های دوران قاجار تأثیرگذار بود؟ در این مطالعه با رویکردی کیفی و با استفاده از روش تحلیلی توصیفی و با بهره مندی از نظریه های زیبایی شناسی بومی، بیش از 154 قطعه عکس از مجموعه عکس های کتاب کودکی موردبررسی قرار گرفت. یافته ها نشان می دهند که زیبایی شناسی بومی خودتزئینی کودکان در عکس ها تحت تأثیر تحولات ساختار جامعه ایرانی در دوران قاجار است و «فرم بدن مطلوب دوران» با دو مؤلفه زیبایی سنتی و مدرن در ارتباط است، کودکان بندرت در نمایش حالات واقعی خود به معنی «من آزاد» هستند. طبقه قدرت و ثروت در به نمایش گذاشتن تمایزات توأم با تفاخر خود نسبت به سایر جامعه تلاش می کنند و خود را با آرمان گرایی پیشرفته یعنی «دیگری غربی» تطبیق می دهند، اما نگاه و فرم بدن کودکان طبقه عام در مقابل دوربین به عنوان ابزار حکومتی یا بیگانه حاکی از نگران قضاوت آنان است و کودکان به مثابه بزرگسالان کوچک از منظر خودتزئینی و شیوه زیست در این دوران به تصویر کشیده می شوند.

Native aesthetics of children's self-decoration in photos of the Qajar period (Case of study: Children's book written by Mehrdad Oskoi)

The cultural events of Qajar historical period in Iran are intermingled with the art of photography. The remaining photographs, from this Qajar period, are a narrative of the life of Iranians in that period of history. In these photos, mostly adults are depicted; But sometimes the image of children has been recorded as the subject of photography. The main question in these remaining photos is, what components were influential in the beauty of children's self-decoration in the photos of the Qajar era? In this study, with a qualitative method and using the analytical-descriptive method and benefiting from the theories of native aesthetics, more than 154 pieces of photos from the collection of photos of the book have been examined. The findings indicate that the native aesthetics of children's self-decoration in photos is influenced by the changes in the structure of Iranian society during the Qajar era, and the "desired body shape of the era" is related to the two components of traditional and modern beauty, children are rarely showing their true states, meaning "I am free". According to power and wealth, they try to display their distinctions with pride towards other society and adapt themselves to the advanced idealism of the "Western other", but the look and body shape of children in front of the camera as a government tool or alien. It indicates that they are worried about their judgment and children were like small adults in decorating and living. 

تبلیغات