آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

هم زمان با رواج زندگی صنعتی، کسب آرامش و فراغت در محیط های طبیعی بیش ازپیش مورد توجه گردشگران بوده و مکان های طبیعی با ویژگی های منحصربه فرد با هدف کسب سلامت جسم و روان، و بهره مندی از آرامش با هدف بهبود کیفیت زندگی به منزله فعالیت فراغتی گردشگری تندرستی ایجاد شده اند. گردشگری تندرستی یا wellness یکی از گونه های گردشگری سلامت به شمار می رود که در سال های اخیر، تحقیقات بسیاری در مقصدهای گردشگری جهان پیرامون آن انجام شده است. این تحقیق با هدف فراتحلیل بر روی تحقیقاتی که مفهوم و ابعاد گردشگری تندرستی را بررسی کرده اند انجام شده است. فراتحلیل به شیوه تحلیل و توصیف بر روی ده مقاله، که همگی از منابع خارجی هستند و مفهوم گردشگری تندرستی را مطالعه کرده اند، انجام شده است. نتایج فراتحلیل نشان می دهند که مفهوم گردشگری تندرستی در مجموع تحقیقات مدنظر، برپایه هفت مؤلفه طبیعت، غذا، آرامش، بعد ذهنی، بعد جسمی، تجربه و معنویت تقسیم شده است که هریک، از متغیرهای وابسته به مفهوم مؤلفه تشکیل شده اند.

Meta Analysis on Wellness Tourism Researches

Nowadays in industrial life, peace and leisure in natural environments are tourists attenttion more and more. Also natural places with unique characteristics aim to gain physical and mental health, and enjoy peace with the aim of improving the quality of life. They have been created as a health tourism leisure activity. Wellness tourism is one of the types of health tourism, and it is considered that in recent years, many researches have been conducted in the world's tourist destinations. This research has been conducted with the aim of meta-analysis on the researches that have examined the concept and dimensions of health tourism. Meta-analysis has been carried out in the form of analysis and description on ten articles, all of which are from foreign sources and have studied the concept of wellness tourism. The results of the meta-analysis show that the concept of wellness tourism can be divided into the seven components of nature, food, relaxation, mental dimension, physical dimension, experience and spirituality in the total of the considered researches, and each of the variables related to the concept Components are formed.

تبلیغات