ارزیابی توزیع فضایی دستگاه های خدمات رسان با تأکید بر دسترسی (نمونه موردی گرگان)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: شهرها به عنوان منبع توسعه در اثر ساختارهای ناکارآمد با چرخه نامطلوبی از نابرابری ها روبرو شده و بی عدالتی در توزیع خدمات در شهرها شکل گرفته است لذا عدالت فضایی در توزیع خدمات جهت تخصیص عادلانه یکی از اهداف برنامه ریزان می باشد.روش بررسی: این پژوهش که باهدف ارزیابی توزیع فضایی دستگاه های خدماتی شهر گرگان انجام شده؛ از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش توصیفی - تحلیلی است. جمع آوری اطلاعات بر اساس منابع کتابخانه ای، اسنادی و مطالعات میدانی است . درتحلیل بخش های مختلف پژوهش از نرم افزار SPSS استفاده گردید. پایایی پرسش نامه بر اساس آلفای کرونباخ 834/0 و حجم نمونه آماری 384 نفر از شهروندان است. محدوده پژوهش شهر گرگان با مساحت 3560 هکتار است که در سرشماری سال 1395 دارای 353000 نفر جمعیت میباشد.یافته ها و نتیجه گیری: یافته های نشان می دهد شاخص های رفع نیاز شهروندان، چرخه نامطلوب خدمات و فاصله طبقاتی به ترتیب دارای بالاترین سطح میانگین در توزیع اماکن خدماتی هستند و بین توزیع اماکن خدماتی و رضایتمندی در محدوده مطالعاتی رابطه معناداری وجود دارد. در بخش تحلیل نقش مدیریت شهری در بهبود وضعیت اماکن خدماتی از بین شاخص های انتخاب شده ناکارآمدی مدیریت شهری رتبه اول شاخص ها ، مدیریت آگاهانه در رتبه دوم و خدمات رسانی مطلوب در رتبه سوم شاخص ها قرار گرفت و شاخص نظارت مستمر با به عنوان رتبه آخر برای شاخص های مدیریت شهری موثر در توزیع اماکن خدماتی شهر گرگان بر اساس آزمون فریدمن انتخاب و در انتها جهت بهبود ووضعیت خدمات رسانی دستگاه های خدماتی پیشنهاداتی مطرح گردید.Evaluating the spatial distribution of service devices with emphasis on access (Case study of Gorgan)
Background and Aim: As a source of development, cities have faced an unfavorable cycle of inequalities due to inefficient structures and injustice has been formed in the distribution of services in cities, therefore, spatial justice in the distribution of services for fair allocation is one of the goals of planners. This research, which have done with the aims to evaluate the spatial distribution of service devices Gorgan city ;Methods: It is of applied type and descriptive-analytical in terms of nature and method. The collection of information is based on library sources, documents and field studies. SPSS software was used in the analysis of different parts of the research. The reliability of the questionnaire is based on Cronbach's alpha of 0.834 and the statistical sample size is 384 citizens. The scope of the study is Gorgan city with an area of 3560 hectares, which has a population of 353,000 people in the 2015 census. Findings and Conclusion: The findings show that the indicators of meeting the needs of citizens, the unfavorable cycle of services and class distance respectively have the highest average level in the distribution of service places and there is a significant relationship between the distribution of service places and satisfaction in the study area. In the analysis of the role of urban management in improving the condition of service facilities, among the selected indicators, the inefficiency of urban management was ranked first, informed management was ranked second, and optimal service delivery was ranked third, and the index of continuous monitoring was ranked last. For the indicators of effective urban management in the distribution of service places in Gorgan city, they were selected based on Friedman's test, and at the end, suggestions were made to improve the service status of service devices.