چکیده

کارآفرینی دیجیتال رویکردی نوظهور از نوآوری است؛ بنابراین لازم است مطالعات بیشتری پیرامون این موضوع صورت گیرد. بدین منظور این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین منبع کنترل و قصد کارآفرینی دیجیتال با نقش تعدیل گری آموزش کارآفرینی بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان رشته های مدیریت، فناوری اطلاعات و کامپیوتر دانشگاه شهید باهنر کرمان بود که از این میان تعداد 380 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بررسی و تأیید شد. داده ها با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی و به کمک نرم افزار Smart PLS نسخه 3 تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که منبع کنترل درونی، رابطه مثبت و معناداری با نگرش ها و کنترل رفتاری کارآفرینی دیجیتال دارد اما با هنجارهای ذهنی رابطه معناداری ندارد. افزون بر این، آموزش کارآفرینی نقش تعدیل کننده مثبتی در روابط بین منبع کنترل، برنامه ریزی و قصد کارآفرینی دیجیتال ایفا می کند. در پایان پژوهش پیشنهاد شد که مربیان در آموزش های کارآفرینی به نگرش و رفتارهای ادراک شده فراگیران توجه بیشتری داشته و این آموزش ها مرتبط با منبع کنترل درونی و رفتارهای برنامه ریزی (نگرش و رفتارهای ادراک شده) فراگیران باشد.

Investigating the Relationship between Source of Control and Digital Entrepreneurship Intention with the Moderating Role of Entrepreneurship Education Based on the Theory of Planned Behavior

Digital entrepreneurship is an emerging approach of innovation, so it is necessary to conduct more studies on this issue. For this purpose, the current research was conducted with the aim of determining the relationship between the source of control and the intention of digital entrepreneurship with the moderating role of entrepreneurship education based on the theory of planned behavior. The statistical population of the current study consisted of all students of management, information technology and computer fields of Shahid Bahonar University of Kerman, of which 380 people were selected by stratified random sampling. The data collection tool in this research was questionnaires  and the validity and reliability of these questionnaires were examined using confirmatory factor analysis. The data was analyzed using the partial least squares method and with the help of SmartPLS software. The findings of the research showed that the source of internal control has a positive and significant relationship with the attitudes and behavioral control of digital entrepreneurship but it does not have a significant relationship with relational mental norms. In addition, entrepreneurship education plays a positive moderating role in the relationships between source of control, planning and digital entrepreneurship intention. At the end of this research, it was suggested that the trainers should pay more attention to the attitude and perceived behaviors of the learners in entrepreneurship training and that these trainings should be related to the source of internal control and planning behaviors (attitude and perceived behaviors) of the learners.

تبلیغات