توصیف و طبقه بندی آماری سفال های اواخر دوره نوسنگی محوطه قوشاتپه (مشکین شهر) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
سفال به عنوان مدرک مهم باستان شناسی در صورتی که در یک چهارچوب مناسب مورد بررسی، طبقه بندی و تبیین قرار گیرد؛ می تواند صرف نظر از ابعاد کاربردی اش، مفاهیمی چون انعکاس اندیشه، خلاقیت، ابتکار انسان و دوره های فرهنگی را مورد بازبینی قرار دهد. در این مقاله تحقیقی، با تمرکز بر مطالعه و دسته بندی سفال های نوسنگی محوطه قوشاتپه که طی فصل اول کاوش ۱۳۸۳ بدست آمده، به صورت منظم و روشمند ویژگی ها و شاخص های گونه های سفالی آن از جنبه های گوناگون بررسی شده است تا تداوم و گسست سنت ها و سبک های سفالی آن در این دوره با فازهای بعدی قوشاتپه روشن شود و در مجموع به این بحث پرداخته شده که آیا تداوم و گسستی بین فرهنگ های پیش از تاریخی این حوزه یعنی شرق آذربایجان با محوریت قوشاتپه با فرهنگ های پیرامون دریاچه ارومیه وجود دارد یا نه. فرآیند مطالعات ما نشان داد که تداوم سنت سفالی نه تنها در خود فازهای محوطه مذکور موجود است بلکه شاهد یک سنت گسترده سبکی و حتی تکنیکی بین این حوزه و دریاچه ارومیه هستیم.Describe the Statistical Classification of Late Neolithic Pottery Gousha Tepe Area (Meshkinshahr)
Pottery as evidence important archeological while in a proper framework for the study, classification and explain; it can be spent on practical aspects of his conceptions like reflection of thought, creativity, innovation and one of the cultural review,In this research paper, focusing on the study and classification of Neolithic pottery Gousha Tepe area explored during the first Excavation 2004 results; regular and methodical features and indicators of various aspects of the pottery types is to continue and break with the traditions and styles of pottery in this period with the next phases of the hill turn Gousha tepe, and the total paid to this issue and whether the continuing gap between pre-historic cultures of the East Azeri field centered around Lake gousha tepe cultures there or not, Our studies showed that the process continues its tradition of pottery not only in phases of site, but we have a tradition of style and technique between this area and the Lake Urmia.