چکیده

امروزه محیط های شهری، بر اساس الگوهای ساختگی، اغلب وارداتی و بدون توجه به ویژگی های هویتی خود شکل می گیرند. ساختارهای شهرهای کنونی همچون گذشته از توانایی لازم در برقراری تعامل بین انسان و فضاهای شهری برخوردار نمی باشند؛ نمایانگرها و هنجارهای برگرفته از صفات هویتی شهرها، غالبا ناشناخته هستند؛که این ناشناختگی تاثیر گذاری منفی بر تصمیم گیری و تصمیم سازی امور شهرها را در پی داشته است. هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی مؤلفه های هویّت کالبدی – فضایی شهراهواز تعیین استراتژی بهینه است؛ تا پس از شناخت و اطلاع از چگونگی آن بتوان، از طریق ایجاد زمینه برای برنامه ریزی و طراحی محیط مطلوب به ارتقاء کیفیت زیست شهری کمک نمود.تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع داده ها روش ترکیبی(کمی و کیفی) بوده، که با رویکرد اکتشافی به شیوه توصیف و تحلیل از طریق بررسی و تحلیل اسناد و متون برگزیده مرتبط با موضوع و استفاده از شیوه پیمایشی با بهره گیری از ابزار مصاحبه، و جهت تحلیل داده ها از تکنیک swot استفاده شده است. یافته های پژوهش بیانگر این است که شهر اهواز علی رغم وجود مؤلفه های هویتی قوی در ابعاد سه گانه، طبیعی، مصنوع و انسانی، تاکنون هویت و ویژگی های هویتی آن خصوصاً، آن ویژگی هایی که در هویت رقابتی جای می گیرند ناشناخته بوده است؛ همین علت موجب شده تا، برنامه ها و طرح ها در حوزه های، شهرسازی و معماری، غالباً بدون توجه به ویژگی های هویتی شهر تدوین و اجرا شوند. نتایج حاصل از مصاحبه و تحلیل نمایانگرهای هویتی مرتبط با کیفیت های زمینه ای، کارکردی،ریخت شناسی، فضا و بصری( منظر) به کمک تکنیک swot نشان داد؛ جهت بهره مندی از ویژگی های هویتی شهر و ارتقاء کیفیت های محیطی لازم است؛ در تدوین و اجرای برنامه ها و طرح های آینده، از استراتژی های بهینه به ترتیب، تهاجمی، رقابتی، محافظه کارانه و رقابتی استفاده نمود.

Strategic Policy of Identity Components of Ahvaz City

The purpose of this research is strategic policy making of the identity components of Ahvaz city, so that after knowing and knowing about it, it can help to improve the quality of urban life by creating a context for planning and designing the desired environment. The current research is applied in terms of purpose and in terms of the type of data it is a mixed method (qualitative and quantitative), with an exploratory approach in the way of description and analysis through the review and analysis of selected documents and texts related to the topic and using the survey method with interest. The interview tool was taken, and the SWOT technique was used to analyze the data. The findings of the research show that despite the existence of strong identity components in three dimensions, natural, artificial and human, the city of Ahvaz has so far its identity and identity features, especially those features that are in competitive identity. place has been unknown; This reason has caused programs and plans in the fields of urban planning and architecture to be compiled and implemented without considering the identity characteristics of the city. The results of interviews and analysis of identity indicators related to contextual, functional, morphological, space and visual (view) qualities with the help of swot technique showed; It is necessary to benefit from the identity characteristics of the city and improve the environmental qualities; In formulating and implementing future plans and plans, he used optimal strategies, respectively, aggressive, competitive, conservative and competitive.

تبلیغات