چکیده

هنر مقوله ای چند بعدی است و از جنبه های گوناگون می توان به موضوعات آن پرداخت. زن به عنوان یکی از موضوعات هنر، با توجه به موقعیتی که در آن قرار می گیرد، می تواند در جنبه های متفاوت هنری قرار گیرد. به عبارت دیگر، در بررسی نسبت بین زن و هنر، زن هم به عنوان آفرینش گر اثر هنری یا به مثابه ناظر و مخاطب و ارزیاب محصولات هنری و یا به عنوان موضوع و نماد در آثار هنری مورد بررسی قرار می گیرد. این مقاله با روش مشاهده آثار و تحلیل محتوا، در مورد هنر فمینیسم و جایگاه آن در تصویرسازی سوررئال، با نگاهی به جامعه زنان و میزان آزار و اذیت جنسی و روحی از جانب مردان، آن ها را به نقد می کشد. تاکید در این پژوهش بر آثار رمدیوس وارو و گرترود ابر کرومبی است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که از جنبه زیبایی شناسی و هنر فمینیستی هیچ گاه، هنر زنان به رسمیت شناخته نشده است و با سرکوب اندیشه های فمینیستی سعی در نادیده گرفتن خلاقیت هنری زنان گردیده است.

A Comparison of the Works of Remedios Varo and Gertrude Abercrombie in Surrealism is Made based on Their Attitude Towards Feminist Art and Its Place in Imagery

Art is a multidimensional category and its subjects can be approached from various points of view. As a subject of art,women can be placed in various elements of art,depending on their position. In other words,in the study of the relationship between women and art,women are examined as the creators of the artwork,as the observers,audience,and evaluators of artistic products,or as the subjects and symbols in the paintings. This article criticizes the art of feminism and its place in surreal imagery,looking at women’s society and the amount of sexual and mental harassment by men,by observing the works and analyzing the content. Remedius Varro and Gertrude Abercrombie’s works are the focus of this research. The results of this research show that in terms of aesthetics and feminist art,women’s art has never been recognized and by suppressing feminist ideas,they have tried to ignore women’s artistic creativity.
surrealism,feminism,aesthetics,woman

تبلیغات