آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

نحوه تولید فضا و کنکاش و کشف آنچه در این فرایند در طول زمان رخ داده است نوع تولیدفضا را شفاف نموده و امکان برنامه ریزی و مدیریت بهینه تر و پرکردن گپ ها را از طریق پتانسیل های موجود فراهم می نماید. هدف این پژوهش ارائه مدل تولید فضای شهری اراضی عباس آباد کلان شهر تهران با ذره بین کنشگران و روابط قدرت جاری بین آن ها بوده است. رویکرد روش شناسی این پژوهش، کیفی بوده، داده ها از مصاحبه ها، مشاهده و اسناد گردآوری شده است. شیوه نمونه گیری، مبتنی بر روش زنجیره ای است. به منظور افزایش اعتمادپذیری نسبت به داده های کیفی، محدوده زمانی دوازده ماهه و افراد در سه حوزه مختلف اجرایی، علمی و علمی- اجرایی مرتبط با تولیدفضای عباس آباد جمع آوری گردید. برای افزایش اطمینان پذیری داده های کیفی نیز از فن اعتبار پاسخگو استفاده شده است. تجزیه وتحلیل داده های کیفی نیز از طریق نظریه زمینه ای(گراندد تئوری) و با بهره گیری از نرم افزار تحلیل کیفی Atlasti8 انجام شده است. فضای شهری منحصربه فرد و باارزش اراضی عباس آباد به وسعت حدود 550 هکتار در مرکز کلان شهر تهران به عنوان محدوده پژوهش انتخاب شده است. یافته ها نشان داد که محدوده بکر عباس آباد در دوره قاجار، تحت تأثیر 7عامل اصلی (شرایط زمینه ای) و سپس 6عامل مداخله گر، به اراضی ارزشمند دهه 50 دوره پهلوی تبدیل شده است که در یک فرایند دگرگونی شهری تحت تاثیر 8عامل علّی به وضعیت فعلی تغییر یافته است. یافته های حاصل از مصاحبه ها و مشاهده های میدانی نشان می دهد که مدل حضور، جایگاه و روابط کنشگران تولید فضای شهری در اراضی عباس آباد، به حالت خطی- سلسله مراتبی تحت تسلط نهاد حکومتی (شامل نهادهای دولتی و حکومتی و مدیریت شهری) و بخش خصوصی (خصولتی- تحت لوای بخش دولتی) است. مواردی برای اقدام توسط کنشگران عباس آباد، در جهت حرکت به سمت بازتولید فضای شهری معطوف به شهروندان پیشنهاد گردید. نوآوری این پژوهش، تدوین مدل نظری تولید یک فضای شهری منحصربه فرد با روش گرانددتئوری و تحلیل کیفی با نرم افزار Atlasti می باشد.در تولید این فضا، هیچ مکانیسمی برای مشارکت شهروندان وجود نداشته و تحت تأثیراساسی نظام حاکمیت بودنِ مدیریت شهری، تعدد نهادهای متولی و تصمیم گیر و تاخت زنی منافع توسط گروه های مختلف در دولت و حاکمیت منجر به جلوگیری از تحقق حق برشهر شهروندان شده است که تنها با ایجاد مدیریت یکپارچه و مالکیت واحد قابل حل است.

Development of a theoretical model of urban space production in Abbasabad lands of Tehran , Emphasizing the power relations of actors Based on Grand Theory (using Atlasti qualitative analysis software)

How to produce urban spaces and discover what has happened in this process over time makes the type of space production transparent and allows for better planning and management and filling gaps through existing potentials.The purpose of this study is to present a model of urban space production of Abbasabad lands of Tehran metropolis with a magnifying glass of actors and current power relations between them.The methodological approach of this research is qualitative approach. The sampling method is based on the chain method. In order to increase the reliability of quality data, a period of twelve months and individuals in three different executive, scientific and scientific-executive areas related to the production of Abbasabad space were collected. Responsive validation technique has also been used to increase the reliability of quality data. The innovation of this research is the development of a theoretical model of producing a unique urban space with grounded theory and qualitative analysis with Atlasti software.Findings show that the algorithm or model of presence, position and relationships of urbanspace production actors in Abbasabad lands, in a linear-hierarchical manner between government institutions (including government and government institutions and urban management) And the private sector under the banner of the public sector is underway. In the production of this space, there was no mechanism for citizen participation and under the fundamental influence of the system of governance of urban management , the multiplicity of responsible and decision-making institutions and the invasion of interests by various groups in government and governance has led to the prevention of citizens' right to the city which can only be solved by creating integrated management and unit ownership.

تبلیغات