آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

AbstractThe resilience of teachers has arisen as a crucial issue in developing exceptional teaching and learning experiences. It is imperative to foster resilience, which entails the capacity to endure and overcome obstacles and challenges encountered during the teaching process. Additionally, research has demonstrated that the self-efficacy of instructors is pivotal in this regard. To investigate these features, this research aimed to inspect the role of International English Language Testing System (IELTS) teachers' resilience and self-efficacy. To this end, a total of 60 IELTS teachers were chosen from Oxford Language Center, Tehran, Iran thanks to the convenient sampling and they completed a self-efficacy scale, and a resilience scale and were assigned to experimental and control groups that the former were trained through self-efficacy workshop training course in Oxford IELTS center in Tehran, Iran. The findings of this study through running an Analysis of Covariance (ANCOVA) indicated a constructive effect of self-efficacy on IELTS teachers' resilience after the workshop training course (F (1,57) = 60.00, p = .000 < .01, partial eta squared = .513, representing a large effect size). Correspondingly, it was revealed through Pearson Product-Moment Correlation that there is a positive and significant correlation between IELTS teachers’ self-efficacy and resilience (r = .462, p = .01 < .05). This study helps IELTS teachers improve their resilience. In line with these findings, some implications were presented to language stakeholders to consider the role of teacher self-efficacy.

بررسی نقش خودکارآمدی و تاب آوری معلمان آیلتس از طریق کارگاه تربیت خودکارآمدی معلم

تاب آوری معلمان به عنوان یک موضوع حیاتی در آموزش مطرح شده است و تقویت آن ضروری است، که مستلزم ظرفیت غلبه بر چالش هایی است که در طول فرآیند تدریس با آن مواجه می شوند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که خودکارآمدی مربیان نیز بسیار مهم است. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی نقش تاب آوری و خودکارآمدی معلمان سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) انجام شد. از این رو، در مجموع 60 مدرس آیلتس از مرکز زبان آکسفورد تهران، با استفاده از روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند و دو مقیاس مرتبط را تکمیل و در گروه های آزمایش و گواه قرار گرفتند که اولی ها از طریق دوره آموزشی کارگاهی خودکارآمدی آموزش دیدند. نتایج از طریق اجرای تحلیل کوواریانس (ANCOVA) نشان دهنده تأثیر سازنده خودکارآمدی بر تاب آوری معلمان آیلتس پس از درمان بود. به همین ترتیب، از طریق همبستگی پیرسون مشخص شد که بین خودکارآمدی و تاب آوری معلمان آیلتس همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. این مطالعه به معلمان آیلتس کمک می کند تا تاب آوری خود را بهبود بخشند. بر این اساس، برخی مفاهیم برای در نظر گرفتن نقش خودکارآمدی معلم به ذینفعان زبان ارائه شد.

تبلیغات