چکیده

کسب وکارهای خانگی از بخش های مهم اقتصاد کشورها برای مقابله با فقر و محرومیت محسوب می شود. در این راستا نهادهای مردمی نیز با حمایت های خود سعی می کنند نقش آفرینی مؤثری در توسعه این بخش داشته باشند. یکی از نهادهای مردمی گسترده در ایران، سازمان بسیج سازندگی است که در این خصوص بنا بر وظیفه ذاتی خود، تلاش می کند به ارزش آفرینی در این حوزه بپردازد. تحقیق حاضر با هدف شناسایی پیشایندهای ارزش آفرینی سازمان بسیج سازندگی در توسعه کسب و کارهای خانگی انجام شده است. رویکرد تحقیق حاضر کیفی، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت داده ها و روش، توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق شامل فعالان، متخصصان و خبرگان کسب وکارهای تحت پوشش و همچنین، مدیران سازمان بسیج سازندگی در حوزه ساماندهی و توسعه کسب وکارهای خانگی در شهر قم است که مصاحبه با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی و طبق قاعده اشباع نظری داده ها با 12 خبره انجام شد. داده های حاصل با تکنیک تحلیل مضمون مفهوم سازی و درنتیجه، 178 گزاره در 66 مضمون پایه، 11 مضمون سازمان دهنده و در 5 مضمون فراگیر برچسب گذاری شدند. نتایج تحقیق نشان می دهند پیشایندهای اصلی ارزش آفرینی سازمان بسیج سازندگی در توسعه کسب وکارهای خانگی شامل مضامین فراگیر توسعه چندجانبه، توانمندسازی زیرساختی، توسعه خودباوری و خوداتکایی، ظرفیت سازی اجتماع محور و توسعه زیست بوم اشتغال هستند؛ بنابراین، به منظور رفع فقر و فراهم آوردن بسترهای لازم برای توسعه کسب وکارهای خانگی، پیشنهاد می شود سازمان بسیج سازندگی به ارتقای فرهنگ کار خانگی، آموزش روش های نوین بازاریابی، تشویق کسب وکارهای خانگی موفق، تشویق دستگاه های دولتی به خرید محصولات این کسب وکارها، ایجاد شبکه های عرضه محصولات آنها، حمایت های مالی، ایجاد مراکز رشد و مشاوره کسب وکارهای خانگی، حمایت از تشکیل تعاونی ها توسط خانوارهای صاحب این کسب وکارها، برگزاری دوره های آموزشی، فراهم کردن نمایشگاه های دائمی بپردازد.

Identifying the Antecedents of Value Creation of Basij Sazandegi Organization in the Development of Home Businesses to Remove Deprivation

One of the widespread popular organizations in Iran is the Basij Organization, which, according to its inherent duty, tries to create value in this field. The current research was conducted with the aim of identifying the antecedents of value creation of Basij Construction Organization in the development of home businesses. The approach of the present qualitative research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of the nature of the data and method. The statistical population of the research includes the activists, specialists and experts of the covered businesses as well as the managers of the Basij Construction Organization in the field of organization and development of home businesses in Qom, who were interviewed with 12 experts using the snowball sampling method and according to the rule of theoretical data saturation. became. The resulting data were conceptualized using the theme analysis technique, and as a result, 178 propositions were labeled in 66 basic themes, 11 organizing themes, and 5 global themes. The results of the research show that the main value-creating antecedents of the Basij Construction organization in the development of home businesses include comprehensive themes of multilateral development, infrastructural empowerment, development of self-confidence and self-reliance, community-oriented capacity building, and development of the employment ecosystem. Therefore, in order to eliminate poverty and provide the necessary platforms for the development of home businesses, it is suggested that the Basij Organization should promote the culture of home work, teach new marketing methods, encourage successful home businesses, encourage government agencies to purchase the products of these businesses, and create product supply networks. They provide financial support, establishment of growth centers and counseling of home businesses, support for the formation of cooperatives by the families who own these businesses, holding training courses, providing permanent exhibitions.

تبلیغات