Investigating the Connection between Hermeneutics and the Method of Understanding the Qur’an in two General and Specific Areas (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
Today, hermeneutics and its related debates in the field of the Qur’an are discussed more than past. This research tries to investigate the relationship between hermeneutics and the Qur’an or the method of understanding the Qur’an in two general and special areas, and the questions that: What is the general and special understanding of the Qur’an and what are the criteria for a specific understanding of the Qur’an?<br /><br />Gathering materials in this research is in the form of a library and the method in this research is descriptive and analytical.<br /><br />After the investigations, it became clear that this is not true to consider every understanding correct in philosophical hermeneutics.<br /><br />Also, the Qur’an has levels of understanding, the types of which were mentioned in the article; moreover special understanding of the Qur’an has outward and inward manners. Performing ablution and keeping the mouth clean, etc., are outward manners, and the word of God, knowing the Qur’an, thinking about it, etc. are inward manners. Also, there are rules and criteria for a special understanding of the Qur’an, which can be considered the hermeneutics of the Qur’an.بررسی رابطه هرمنوتیک با روش فهم قرآن در دو حیطه عام و خاص
امروزه هرمنوتیک و بحث های مرتبط با آن در حوزه قرآن بیشتر از گذشته مطرح می شود این نگارش درصدد بررسی رابطه هرمنوتیک با قرآن یا روش فهم قرآن در دو حیطه عام و خاص است و اینکه فهم عام و خاص از قرآن چیست و چه ملاک ها و ضوابطی برای فهم خاص از قرآن وجود دارد؟ جمع آوری مطالب در این پژوهش به صورت کتابخانه ای بوده و روش تحقیق در این پژوهش توصیفی تحلیلی می باشد. پس از بررسی ها مشخص شد که اینکه در هرمنوتیک فلسفی هر فهم صحیح دانسته می شود دارای اشکال است همچنین قرآن دارای مراتبی در فهم است که در درون مقاله به انواع آن اشاره شد علاوه بر این فهم خاص از قرآن دارای آداب ظاهری و باطنی است وضو داشتن و پاک بودن دهان و غیره از آداب ظاهری است و از آداب باطنی می توان به کلام خدا دانستن قرآن، تدبر در آن و غیره اشاره کرد. همچنین ظوابط و ملاکهایی برای فهم خاص قرآن وجود دارد که می توان آن را هرمنوتیک قرآن دانست.