رهیافتی به ذهن مندی در علم النفس فخرالدین رازی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
فخررازی متکلم شهیر مسلمان، آراء قابل توجهی در بحث علم النفس فلسفی دارد. او نفس را جوهری مغایر بدن می داند، و تعدادی از حالات نفسانی و برخی ویژگی های آنها را نیز بررسی کرده است. پژوهش حاضر به این پرسش می پردازد که حالات و کیفیات نفس از دیدگاه فخر رازی با ذهنمندی در فلسفه ذهن معاصر چه نسبتی دارند؟ از این رو ابتدا رابطه ی حالات ذهنی با یکدیگر را در فلسفه ی ذهن مشخص کرده و بر این اساس، آرای فخر درباره ی حالات و کیفیات نفس بررسی می گردد. او با نقد تعاریف ابن سینا از درد و لذت، به نکات ارزشمندی که امروزه در فلسفه ذهن معاصر مطرح است اشاره کرده است. حاصل این پژوهش این است که برخی از شباهت ها در آراء فخر رازی با ذهنمندی معاصر یافته شد از جمله این که او به کیفیت پدیداری حالات احساسی و ادراکی در آرائش اشاره کرده و همواره تلاش برای اثبات این ویژگی داشته است. او همچنین به علم که از حالات شناختی است، توجه کرده و به نظر می رسد با طرح نظریه ی اضافه، حالت توجه آگاهانه ای را که برای نفس حاصل می شده، مورد نظر داشته است. در این جستجو به برخی اختلافات نیز اشاره می شود از جمله این که او به ویژگی ها و چگونگی حصول دیگر حالات شناختی همچون قصد، آرزو، میل داشتن و ... نپرداخته است و مفهوم حیث التفاتی در فلسفه ی ذهن با نظریه ی اضافه ی فخر تفاوت دارد. همچنین رویکرد فخر رازی و ذهنمندی معاصر از دو جهت با یکدیگر متفاوت هستند: 1- پیش فرض های فخر رازی و فلسفه ی ذهن معاصر در نفس داشتن تفاوت دارد. 2- به دلیل چارچوب تاریخی، هدف او در طرح این مباحث، پاسخ به مسائل متفاوت از مسائل فلسفه ی ذهن معاصر بوده است.An Approach to Mentality in Fakhr Razi's Psychology
In the contemporary era, thinkers abandoned the issue of the mind in a way that gives rise to the idea that it is essence or material, and addressed the issue of what are mental states, what are their characteristics? On the other hand, Islamic thinkers has always been concerned to the human soul. Fakhr Razi, a famous Muslim theologian, has significant opinions in the discussion of philosophical psychology. He considers the soul to be different from the body, and he has studied a number of soul states and some of their characteristics. The current research deals with the question: what is the relationship between the states and qualities of the soul from Fakhr Razi's point of view and mentality in the contemporary philosophy of mind? In this search, some similarities between Fakhr Razi's opinions and contemporary mentality will be clarified; Emotional states such as pain and pleasure, and perceptual states from the point of view of Fakhr have certain characteristics such as the phenomenality and direct experience of these states for the soul. He has criticized Ibn Sina for not paying attention to these states in the definition of pleasure and pain. He also paid attention to science, which is one of the cognitive states, and it seems that by proposing the addition theory, he intended the consciousness for soul.