نویسندگان: لیلا نوروزپور

کلید واژه ها: قاعده زرین سعدی دیگری اخلاق

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۴۰۳ - ۳۸۵
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۲۹

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

قاعده زرین بر دوگانه خود - دیگری استوار است. سعدی به تصریح در یکی از قطعات خود به این قاعده با بیانی سلبی اشاره کرده است. با پیش فرض گرفتن توجه سعدی به قاعده زرین پرسش این است که اصولاً علت توجه به دیگری در اندیشه سعدی چیست؟ و این قاعده با نظر به ساحت های پنج گانه وجود انسان یعنی باورها، احساسات، خواسته ها، گفتار و کردار، در روایت ها و حکمت های سعدی چگونه انعکاس یافته است؟ پاسخ به این پرسش ها با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. نتایج نشان می دهد توجه سعدی به دیگری از سه منشأ توجه به امر الهی، خویش کامی و اهمیت عدالت اجتماعی مایه می گیرد. سعدی در اشعارش در قالب حکمت ها، تمثیل ها و سخنان شخصیت های داستان قاعده زرین را به صورت امری انضمامی و همچون تجربه زیسته ارائه کرده است و درنتیجه امکان همذات پنداری و تاثیر عاطفی آن افزون شده است؛ یعنی خود را به جای دیگری انگاشتن و آنچه مطلوب است برای دیگری خواستن.  

The other as a standard of morals in Saadi's works

The golden rule is based on self-other duality. Saadi has explicitly mentioned this rule in one of his pieces with a negative expression. Assuming Saadi's attention to the golden rule, the question is, what is the reason for paying attention to the other in Saadi's thought? And how has this rule been reflected in his narratives and wisdom with regard to the five areas of human existence, namely beliefs, feelings, desires, speech and actions? The answers to these questions have been done with a descriptive-analytical method. The results of this article show that Saadi's attention to another of the three sources of attention to the divine, selfishness, and the importance of social justice. Saadi has presented the golden rule in the form of wisdom, parables and the words of the characters in the story, as a concrete thing and as a lived experience, and as a result, the possibility of identification and its emotional impact has increased; It means thinking of oneself as someone else and wanting what is desirable for someone else.  

تبلیغات