وحدت وجود اسمائی از دیدگاه ابن عربی؛ تبیین، کارکردها و تطبیق آن با روایات
آرشیو
چکیده
یکی از نظریات بدیع ابن عربی، نظریه واحد کثیر یا احدیت کثرت است. این نظریه مرتبه الوهیت و اسماء الهی است و به این معناست که ذات واحد در عین وحدت می تواند اسماء کثیر داشته باشد. این نظریه در حقیقت تبیین وحدت وجود در دیدگاه ابن عربی است که علاوه بر بعد عرفانی آن، مطابق دیدگاه شیعه در توحید صفاتی است. واحد کثیر را می توان تقریر عرفانی عینیت ذات و صفات دانست. در این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی علاوه بر تبیین وحدت وجود اسمایی، به صورت مختصر به تطبیق آن با توحید صفاتی کلام می پردازیم و در نهایت مویداتی از احادیث برای این دیدگاه بیان می شود.در این مقاله ادله ابن عربی استقراء و به سبکی نو صورت بندی قیاسی می شود و با تاملات پژوهشی در احادیث متناظر نظریه و ادله ابن عربی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است که از نوآوری های مقاله محسوب می شوند.The analytic and format of rational arguments of Abn Arabi in the discuss of objectivity essence whit attributes of allah and adaption and evaluation it whit Ahadis
Researchists proved several attributes for god. In the first it possible that seem excess of essence whit them. For this the discuss of objectivity essence whit attributes is important in Tohib. Ebn Arabi prove the discuss of objectivity essence whit attributes by the erfan principles and disproof the multiplicity of essence by attribute. He proofs his discuss by the theory "unit numerous" and express rational and traditionary argument. The adaption between Ebn Arabi and traditionary is essential, because it valuate authority of Edn Arabi. This adaption is attributive_ analytic_ consequential form. We found that the traditionary confirms the objectivity essence whit attributes and cancel the multiplicity of essence by . Morever the high light in the discuss that Ebn Arabi dosn’t affirm. In this article subsume arguments of theory Ebn Arabi and form new logical fashion and analysis them with research reflection in corresponding hadiths that this case is innovation.We found that the traditionary confirms the objectivity essence whit attributes and cancel the multiplicity of essence by attribute. Morever the high light in the discuss that Ebn Arabi dosn’t affirm. In this article subsume arguments of theory Ebn Arabi and form new logical fashion and analysis them with research reflection in corresponding hadiths that this case is innovation.