آرشیو

چکیده

ادیان ایران باستان دایره وسیعی از تحولات دینی را در برمی گیرد که از حیث مطالعات پدیدارشناختی، نمونه قابل مطالعه از تحولات تاریخ ادیان به شمار می رود. در تاریخ ادیان در آغاز حیات دینی هر قومی، ادیان ابتدائی حاکم هستند؛ به طوری که حیث التفاتی همه پدیدارهای دینی به سوی مرکز معنای ادیان ابتدائی یعنی طبیعت پرستی، قبیله گرایی، بازگشت جاودانه به سرآغاز تاریخ و وطن پرستی معطوف هستند، اما ناگهان در برخی نقاط جهان پیامبران ظهور کرده و مردم را به مرکز معنای توحیدی یعنی اعتقاد به خداوند متعال و طبیعت شناسی، جامعه گرایی و عدالت، تاریخ گرائی و معاد و جهان شمولی دعوت می کنند. بعد از این مرحله، تاریخ ادیان به عرصه کشاکش ادیان ابتدائی و توحیدی تبدیل می شود و ادیان ابتدائی به اشکال مختلف در برابر پیام توحیدی مقاومت می کنند و به عرصه زندگی دینی مردم بازمی گردند.در ادیان ایران باستان این فرایند تحول دینی نیز کاملا مشهود است؛به طوری که ابتدا باورهای ابتدائی آریایی ها رواج دارند و بعد زردشت به عنوان پیامبر ظهور کرده و مردم را به توحید دعوت می کند اما بلافاصله بعد از مرگ ایشان، ادیان ابتدائی ماقبل زردشت به طور گسترده به زندگی دینی مردم بازمی گردند. مقاله حاضر با استفاده از روش پدیدارشناسی دین فرایند تحول دینی در ادیان ایران باستان را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد.

Assistant Professor, Department of Theology and Islamic Sciences, Payam Noor University, Iran

The religions of ancient Iran encompass a wide range of religious developments, which in terms of phenomenological studies is a readable example of the evolution of the history of religions.In the history of religions, at the beginning of the religious life of every ethnic group, primitive religions ruled; So that the intention of all religious phenomena is focused on the meaning of primitive religions, namely naturalism, tribalism, eternal return to the beginning of history and patriotism,But suddenly prophets appear in some lands of the world and invite people to the center of monotheistic meaning.After this stage, the history of religions becomes the arena of conflict between primitive and monotheistic religions, and primitive religions resist and return to the monotheistic message in various forms.In the religions of ancient Iran, this process of religious transformation is also quite evident, so that first the primary beliefs of the Aryans are prevalent, and then Zoroaster emerges as a prophet and the call for monotheism. But immediately after his death, we are faced with the widespread return of early Zoroastrian religions.In the present article, we will examine this process of religious transformation in the religions of ancient Iran with the method of phenomenology of religion.  

تبلیغات