آرشیو

چکیده

بحث سیر و سلوک در آثار صوفیان مسلمان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است . سلطان محمد گنابادی –سلطان علیشاه – (قرن 14 ه ق ) نیز در آثار خویش و بطور خاص درکتاب بیان السعاده که به تفسیر آیات قرآن اختصاص دارد، به این مبحث پرداخته است. مقاله حاضر با هدف آشنایی با دیدگاه های او در این باره نگاشته شده است.  در این راستا  اهم آثار برجای مانده از وی به عنوان  اولین قطب سلسله نعمت اللهیه گنابادیه مورد بررسی و استناد قرار گرفته است .  مراحل سیر و سلوک روحانی ، احوالی که در هر مرحله بر سالک عارض می شود و لوازم سیر و سلوک از جمله پرسش هایی است که در این نوشتار پاسخ گفته شده است . ماحاصل این  پژوهش نشان می دهد که سلطان علیشاه  سیر و سلوک را در چهار مرحله ( اسفاراربعه ) ممکن دانسته است. ایشان هدایت راهبر طریق ، تقید سالک به شریعت ، فکر و ذکر را از لوازم سیرو سلوک بر شمرده است. از دیدگاه وی رسیدن به مقام ولایت  و توحید منتهای سلوک است.

Spiritual Exercise regarding to the interpretation of Byan al-Sa'adah

The topic of mystical journey has occupied a special placein works of Sufis. Sultan Mohammad GonabadiSoltan-Ali-shah - the first pole of Gonabadi dynasty - in his works and particularly in the book “Bayan-o-Al-saadeh”, which is engaged to interpretation of Quran’s verses, dealt with description of this topic. To familiarize with the view of this Shiite Mystic of fourteenth century, this paper seeks to analyses his thoughts about this topic. The stages of spiritual journey, the qualifications which the seeker experiences at each stage, the conditions circumstances of spiritual journey are the issues which are responded in this paper. Sultan Mohammad Gonabadi believed in four Spiritual Journeys and observed guidance by masters, adherence to Sharia, thought and the Rosary as the circumstances of spiritual journey. From his point of view, achieving to God (or being in unity with God) and accepting the patronage of God are the extremity of mystical journey.   

تبلیغات