جایگاه طبیعت نقاشی ایرانی در مکتب هرات
آرشیو
چکیده
طبیعت در فرهنگ ایرانی آنچنان ارزشمند است که از دیرباز بر تمامی نقوش هنرهای ایرانی تاثیر بسزایی داشته و حتی در سفالینه ها اولیه و دیوار بناهای مختلف به کار برده شده است. نگرش عرفانی ایرانی از طبیعت به عنوان نمادی از باغ بهشتی از اشاره های مستقیم و غیرمستقیمی سرچشمه می گیرد که قرآن به درخت و باغ های فردوس دارد. ارتباط و در هم تنیدگی طبیعت با موضوع نگاره چنان جداناپذیر است که گویی این دو کنار هم معنا می یابند. عناصر طبیعت نیز مانند دیگر عناصر موجود در نگاره ها نقشی نمادین دارند و تنها به عنوان بیان کننده داستان به تصویر کشیده نشده اند، بلکه به عنوان منبع الهام یادآور حقیقتی هستند که در ژرفای وجود نگارگر مکتب هرات نقش بسته است. نگارگری ایرانی در حقیقت تصویری برای آرایش کتاب ها است که محققان آن را بر اساس ایام تاریخ، رفتن و آمدن یک پادشاه یا مرکزیت یک شهر و بخش به مکاتب مختلف تقسیم بندی کرده اند. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی و تحلیلی است و برای گردآوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است. نتایج تحقیق بیان گر آن است که ارتباط عمیق و گسترده انسان با طبیعت و نتایج حاصل از آن، نوع نگرش و جهان بینی وی را رقم زده است. اینکه ارتباط با طبیعت چگونه شکل گرفته و نگرش هنرمند نشأت گرفته از چیست، یکی از مسائلی است که می توان به واسطه آن به نقش معنایی بعضی از عناصر طبیعت در نگاره ها پی برد.Nature’s Position in Iranian Painting at Herat School
Nature is so valuable in Iranian culture that it has had a significant impact on all motifs of Iranian art since long ago and has even been used in early pottery and the walls of various buildings. The Iranian mystical view of nature as a symbol of the Garden of Paradise originates from the direct and indirect references that the Qur’an has to the tree and gardens of Paradise. The connection and interlacing of nature with the subject of the painting are so inseparable that it is as if these two get meaning together. The elements of nature, like other elements in the paintings, have a symbolic role and are not only depicted as telling the story, but as a source of inspiration, reminding the truth that is imprinted in the depths of the Herat School painter. Iranian painting is actually an image for the arrangement of books, which researchers have divided into different schools based on the days of history, the coming and going of a king, or the centrality of a city and district. The search method in this article is descriptive and analytical, and the library studies method has been used to gather information. The results of the research show that man’s profound and wide connection with nature and its results have determined his attitude and vision of the world. How the relationship with nature was formed and what the artist’s attitude is derived from is one of the issues that can be used to understand the meaningful role of some elements of nature in the paintings.