الزامات قانونی صیانت از منابع آب در حقوق ایران و فرانسه در پرتو سیاست جنایی مشارکتی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
آب در حرکات دائمی از طریق چرخه هیدرولوژیکی یک منبع طبیعی است و به همین دلیل درک قانون در این حوزه دشوار و با نارسایی هایی مواجه است. حقوق آب نیز به عنوان یکی از رشته های نوپای حقوق، سعی دارد تا پدیده های اجتماعی را به نحوی سامان بخشد که علاوه بر رعایت حقوق فردی، حقوق اجتماعی را تحت پوشش قرار دهد. آنچه مسلم است مدیریت منابع آب نمی تواند بدون رفع چالش های حقوقی موجود، بستر لازم را برای کنترل بحران فراهم آورد. درحال حاضر نظام حقوقی و قانونی فعلی آب کشور با شیوه ها و سیاست هایی که بر پایه مقررات سنتی استوار است نمی تواند راهگشای مطلوبی برای مدیریت صحیح و قانونمند تامین پایدار آب برای همه ذی مدخلان و ذینفعان باشد. دولت ها برای تلفیق این منبع طبیعی با الزامات و ضوابط حقوقی مدت زمان زیادی را سپری نموده اند. اخیراً ماهیت واحد و جهانی آب مورد توجه قرار گرفته است. در حقوق ایران سیاست جنایی مشارکتی و اجرایی در حوزه صیانت از منابع آب با چالش هایی مواجه است، از این رو ضرورت دارد تا با وجود مشکلات مربوط به کم آبی، ظرفیت لازم برای پاسخگوئی به مسائل، ایجاد شده و سطح مدیریت اجرایی و عملیاتی مربوط از منظر قانونی ارتقاء یابد و در نهایت سیاست جنایی منسجم و همپارچه منابع آب با حمایت از بسترهای متنوع بحث نهادینه گردد. در فرانسه ، قانون آب در تاریخ 30 دسامبر 2006 شامل اصول تأیید شده در قانون 1992 را به تصویب رسید. یافته های تحقیق حاکی از آن است که الزامات قانونی صیانت از منابع در فرانسه، کاملاً پیچیده و دسترسی به آن دشوار است، زیرا سیاست جنایی و قانون حاکم بر حفاظت و مدیریت آب در چندین ماده ، قانون ، فرمان و غیره پراکنده است. اما در حوزه الزامات ساختاری نهاد های اجرایی و مشارکتی با پیشرفت هایی مواجه بوده است. گرچه این پیشرفت ها تحت تأثیر قانون اتحادیه اروپا قرار دارد ولیکن الزامات و چارچوب قانونی این منبع حیاتی به چرخه طبیعی آن، واقعیت اکولوژیکی، محیط های طبیعی و محیط های آبی بیش از تدابیر کیفری و واکنش های رسمی توجه دارد.Legal requirements for the protection of water resources in the laws of Iran and France in the light of cooperative criminal policy
Water is a natural resource in constant movement through the hydrological cycle, and for this reason, understanding the law in this area is difficult and faces inadequacies. Water law, as one of the nascent fields of law, tries to organize social phenomena in a way that covers social rights in addition to respecting individual rights. What is certain is that water resource management cannot provide the necessary platform for crisis control without solving existing legal challenges. Governments have spent a long time to integrate this natural resource with legal requirements and regulations. Recently, the unitary and universal nature of water has received attention. In Iranian law, the cooperative and executive criminal policy in the field of water resources protection faces challenges. Therefore, despite the problems related to water shortage, the necessary capacity for accountability should be created and the level of executive and operational management should be improved from a legal point of view, and finally, a coherent and integrated criminal policy of water resources should be institutionalized with the support of various discussion platforms. In France, the water law was adopted on December 30, 2006, incorporating the principles confirmed in the 1992 law. The findings of the research indicate that the legal requirements for the protection of resources in France are quite complex and difficult to access, because the criminal policy and the law governing the protection and management of water are scattered in several articles, laws, decrees, etc. But in the field of structural requirements of executive and cooperative institutions, there have been some improvements. Although these developments are influenced by EU law, the requirements and legal framework of this vital resource pay more attention to its natural cycle, ecological reality, natural environments and water environments than criminal measures and official reactions.