سنجش غنای حسی در پیاده بازار(مطالعه موردی: پیاده بازار جنّت مشهد)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: تجربه انسان در فضاهای مختلف شهر از طریق کانال های حسی گوناگون صورت می گیرد. در ادراک یک فضا هر چه اندام های حسی بیشتری برانگیخته شوند، تأثیرگذاری فضا بیشتر و درک از فضا عمیق تر صورت خواهد گرفت و وسعت تجارب حاصله با مفهوم غنای حسی قابل بررسی است. پیاده راه ها یکی از جلوه های سرزندگی و حیات شهری هستند و یکی از راه های ارتقای کیفیت این گونه فضاها، افزایش غنای حسی به منظور بکارگیری تمامی حواس مخاطب می باشد. هدف از انجام این پژوهش، سنجش غنای حسی و میزان اثرگذاری هر حس در نقاط مختلف این پیاده بازار است. روش بررسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت آمیخته و با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. برای جمع آوری اطلاعات مرتبط با پیشینه و مبانی نظری از روش مطالعات کتابخانه ای و برای جمع آوری و تحلیل در مطالعات میدانى از روش هاى مشاهده، حس گردی و یادداشت بردارى حسى براى برداشت منظر حسى شش نقطه از پیاده بازار جنت به عنوان نمونه موردی استفاده شده است. یافته ها و نتیجه گیری: یافته ها بیانگر آن است که پیاده بازار جنت، به ترتیب در نقطه شاخص شش (خانه تاریخی مستوفی)، نقطه شاخص یک (پلازای ورودی)، نقطه شاخص چهار (بین جنت 4 و 6)، نقطه شاخص سه (نبش جنت 4)، نقطه شاخص 5 (بین جنت 8 و 10) و نقطه شاخص 2 (جنت 2) بیشترین غنای حسی را در مخاطبین ایجاد نموده است و اولویت درگیری حواس در خانه تاریخی مستوفی به ترتیب از بیشتر به کمتر مربوط به حس بینایی، لامسه، شنوایی، بویایی و چشایی است.Measuring the Sensory Richness in the Pedestrian Bazar(Case study: Jannat Pedestrian Bazar of Mashhad)
Context and purpose: Human experience takes place in different spaces of the city through different sensory channels. In the perception of a space, the more sensory organs are stimulated, the more the impact of the space and the understanding of the space will be more complete and deeper, and the extent of the resulting experiences can be examined with the concept of sensory richness. Sidewalks are one of the manifestations of vitality and urban life, and one of the ways to improve the quality of such spaces is to increase sensory richness in order to use all the senses of the audience. The purpose of this research is to measure the sensory richness and the effect of each sense in different parts of this pedestrian Bazar. What seems to be the case is that the markets, especially Jannat Bazaar, do not have the necessary potential to attract the audience and have lost their place among the people. Therefore, it is necessary to measure the sensory richness and the effectiveness of each sense in different parts of this market. Research method: This research has been conducted in terms of applied purpose, in terms of mixed nature and descriptive-analytical method. In order to collect background information and theoretical foundations, the method of library studies was used, and in order to collect and analyze information in the field study, the method of sensory walking and taking sensory notes was used. Findings and conclusions: do In order to measure the sensory richness in each of the main points of Mashhad Jannat Bazaar, the stimulating factors and the level of involvement of each of the five senses were investigated. In order, the largest painted area is related to point number 6, 1, 4, 3, 5 and 2. At point number 1 (entrance plaza), the richness of the visual sense is high due to vegetation, visual proportions, sky line and colored paving stones. Also, the sense of touch is well stimulated at this point due to the texture of materials, plants and water. In point number 2 (coffee shop), the sense of smell with the highest score has the first priority and the main sensory stimulus is the smell of coffee from the coffee shop located in Jannat 2. In point number 3 (Khatam al-Anbia Mosque), two senses of hearing (due to hearing the unique sound of the call to prayer and other religious prayers on different occasions) and sight (due to the use of traditional materials such as bricks and tiles with various textures and colors), They have created the most sensory richness. At point number 4 (juice shop), the sense of smell and taste are stimulated (because of the smell and taste of juice, corn and sweets). In point number 5 (elements of passing through history), the sense of sight has a high priority due to the observation of celebrity introduction boards and vegetation. At point number 6 (Moustofi's historical house), the sense of sight (due to rereading the body of the historical identity of the region, vegetation, pond and waterway) creates the most sensory richness.