کلید واژه ها: بانک ملی فرهنگ سازمانی مزیت رقابتی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۲۹ - ۴۵
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۸۷

چکیده

امروزه با شدت یافتن رقابت در حوزه های مختلف کسب وکار به خصوص صنایع خدماتی، سازمان ها به منظور دستیابی به اهداف خود همانند ایجاد ذهنیت مثبت در جامعه هدف، ارتقای رضایت مشتریان از خدمات و درنهایت، دسترسی به سود بیشترمیباشد. این امر به ویژه در صنعت بانکداری با توجه به جایگاه مهم مشتریان با اهمیت تر می نماید. بر این مبنا در این پژوهش نقش فرهنگ سازمانی در کسب مزیت رقابتی در شعب بانک ملی استان مازندران مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان شعب بانک ملی استان مازندران بود، که با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس و بر اساس جدول مورگان-کرجسی تعداد 384 نفر از کارکنان به عنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. به منظور اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه عظیم و همکاران(2021)، که خود برگرفته از گویه هایی از مقیاس های استاندارد بودند، استفاده شد. بررسی پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ صورت پذیرفت که برای متغیر فرهنگ سلسله مراتبی(888/0)، فرهنگ بازاری(932/0)، فرهنگ گروهی(856/0)، فرهنگ ویژه سالاری(753/0) و برای متغیر مزیت رقابتی (815/0) محاسبه شد. برای آزمون فرضیه های پژوهش نیز از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. باتوجه به نتایج انواع فرهنگ سازمانی بر مزیت رقابتی به طور مثبت تأثیر معنادار دارد. هم چنین نتایج موید آن است که فرهنگ بازاری در صنعت بانکداری بیشترین تأثیر را در مزیت رقابتی دارد. این بدان معناست که از منظر کارکنان بانک، آن چه بیشترین مزیت رقابتی را ایجاد می کند، اتخاذ تصمیمات بر پایه منافع مشتریان و بهبود روش های خدمت رسانی است.

تبلیغات