چکیده

در مطالعات فیلم سال های اخیر، ارتباط میان سینما و کلانشهر مدرن مورد توجه نظریه پردازان قرار گرفته است. در این رویکرد، همچنین بر شباهت های میان تجربه نظاره گری سینمایی و تجربه شهری تاکید می شود. غالبا از برلین دوره وایمار به مثابه یکی از درخشان ترین تبلورهای مدرنیته شهری یاد می شود. در این دوره، در سینمای آلمان ژانر جدیدی به نام «فیلم شهری» ظهور پیدا می کند. یکی از زیرشاخه های فیلم شهری، ژانر «فیلم خیابانی» بود که از آن با اصطلاح «ملودرام شهری» وایمار نیز یاد می شود. در آثار این ژانر، غالبا سکون، آرامش، و امنیت خانه در تضاد با حرکت، آشوب و هذیان شهر قرار می-گیرد. از فیلم خیابان (1923) ساخته کارل گرونه، غالبا به عنوان الگوی تمام عیار ژانر فیلم خیابانی وایمار یاد می شود. پژوهش حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته است، در ابتدا می کوشد به تبیین مشخصه های کلانشهر برلین مدرن به مثابه بستر پیدایش ژانر فیلم خیابانی بپردازد. سپس با تمرکز بر فیلم خیابان، نحوه بازنمود تجربه حضور شخصیت اصلی فیلم در میان فضاهای شهر مدرن به مثابه یک پرسه زن، و نظاره گری وی به منظرهای شهری مورد مطالعه قرار می گیرد. این پژوهش که از مشخصه میان رشته ای برخوردار است و در تقاطع مطالعات سینمایی و مطالعات شهری قرار می گیرد، این نکته را آشکار می سازد که الگو های به نمایش در آمده در فیلم از تجربه پرسه زنی مرد در میان فضاهای شهری و نظاره گری پراکنده اندیش وی به مناظر و جذابیت های شهر مدرن با الگوهای نظاره گری سینمایی قابل تطبیق است.

The Attractions of the Modern Berlin Metropolis and the Emergence of the Weimar Street film genre: A Case Study of the Street (1923)

In the film studies of recent years, the relationship between cinema and the modern metropolis has been the focus of theorists. In this approach, cinema is considered as a medium emerging from the shocks and stimuli of the modern city, and the similarities between the experience of watching a movie and the urban experience are also emphasized. Weimar period Berlin is often mentioned as one of the most brilliant crystallizations of urban modernity. During this period, a new genre named "Urban Film" emerged in German cinema, and the city of Berlin was the scene of many of these works. One of the sub-branches of urban film was the "street film" genre, which is also referred to as "urban melodrama" in Weimar. In the works of this genre, the stillness, peace, and security of the home are often contrasted with the movement, chaos, and delirium of the city. The movie "The Street" (1923) by Karl Grüne is often referred to as the perfect model of the Weimar street movie genre. The film follows the pattern of melodrama, and is about crossing the moral boundaries of the house and the consequences of this transgression. This research, which has an interdisciplinary characteristic and is placed at the intersection of cinema studies and urban studies, reveals the point that the patterns shown in the film are from the experience of a man wandering among spaces. Urbanism and scattered thinking about the sights and attractions of the modern city can be matched with the patterns of watching movies.

تبلیغات