چکیده

قرآن به عنوان معجزه خاتم پیامبران (ص) برای هدایت بشر ارسال شده است. خداوند متعال برای عبرت گیری مخاطبان، بسیاری از نکات را در قالب قصه نازل کرده تا خوانندگان با تفکر در آنها با مسائل مختلفی آشنا شوند. فیلمنامه نویسان در بسیاری از موارد، شناخت کافی به قصه های قرآنی پیدا نکرده و ازاین رو با تعداد زیادی اقتباس ناموفق از قرآن روبرو می شویم. باتوجه به اهمیت قصص قرآن در درک برخی پیام های خداوند و فرایند پیچیده اقتباس از این داستان ها، مؤلفان به سراغ درک موقعیت های نمایشی قصه ها بر اساس نظریه ژرژ پولتی رفتند. هدف این بررسی تشبیهی و تنزیهی با روش تحلیل محتوا، شناسایی و تبیین این وضعیت ها در قصص قرآن بر اساس رویکرد دینی و روایت شناسی برای هدایت نویسندگان است. نتایج نشان می دهد که تمامی وضعیت های نمایشی پولتی قابل ردیابی در قصه های قرآن کریم هستند، اما داستان های قرآنی، ظرفیت های بیشتری نسبت به این پیرنگ ها دارند. موقعیت های نمایشی رهایی، بلا، رقابت فرادست و فرودست، جاه طلبی، تعارض با یک خدا و رقابت های خویشاوندان، پرتکرارترین وضعیت های نمایشی در قصص قرآنی هستند. در ادامه پژوهش، چهار موقعیت نمایشی پیچیده و پرتکرار روایت ها یعنی تعقیب، جاه طلبی، معما و ماجراهای خویشاوندان مورد تحلیل و واکاوی در قصص قرآنی قرار گرفتند و تمام عناصر داستان نویسی در این روایت ها به طور کامل قابلیت ردیابی و اقتباس را داشتند. رویکرد یک جانبه دینی یا دراماتیک هیچ کدام به تولید هنر دینی منجر نمی شود. نویسندگان نه تنها باید تسلط بیشتری به عناصر دراماتیک قصه های قرآن داشته بلکه با رویکرد بینارشته ای با سازوکار تشبیهی و تنزیهی تفاوت درام رایج و درام دینی را در امر اقتباس لحاظ کنند.

Purification and Assimilation analysis of the dramatic situations of Georges Polti in the stories of the Qur'an (examination: the situations of Pursuit, Ambition, Enigma and Rivalry of kin)

The Quran was sent as the final miracle of the Prophets to guide mankind. God has revealed many points in the form of stories in order to teach the audience a lesson so that the readers can learn about various issues by thinking about them. In many cases, screenwriters made unsuccessful adaptations due to not knowing enough about the Qur'an. Considering the importance of Quranic stories in understanding some of God's messages and the complex process of artists' adaptation, the authors went to understand the dramatic situations of stories based on the theory of Georges Poletti. The purpose of this purification and assimilation study with the method of content analysis is to identify and explain these situations in the stories of the Qur'an based on the religious approach and narratology to guide the writers. The results show that all the dramatic situations can be traced in the stories of the Holy Quran, but the Quranic stories have more capacities than these stories. Dramatic situations of Deliverance, calamity, Rivalry of superior vs. inferior, Ambition, Conflict with a god and Rivalry of kin are the most frequent dramatic situations in Quranic stories. Four complex and frequently presented situations of narratives, i.e., Pursuit, Ambition, the Enigma, and relative's adventures, were analyzed in Quranic stories. A one-sided religious or dramatic approach does not lead to the production of religious art. Screenwriters with an interdisciplinary approach between dramatic and religious elements should adapt the work of art.

تبلیغات