چکیده

از نظر بارت، هر متن، نظامی از نشانه هاست و خواننده نقش محوری در تحلیل نشانه ها و ساخت معنا دارد. این مقاله یک پژوهش میان رشته ای است که به نشانه شناسی نظریات مد با رویکرد تحلیل لایه ای رولان بارت می پردازد. در این روش با استفاده از رمزگان های پنج گانه؛ یعنی رمزگان هرمنوتیک یا سؤالی، رمزگان پروآیرتیکی یا کنشی، رمزگان دال ها، رمزگان نمادین و رمزگان فرهنگی به تحلیل معنا پرداخته می شود. روش این مقاله از نظر هدف، توسعه ای کاربردی است. داده ها به روش کتابخانه ای و اسنادی گردآوری شده اند که به روش توصیفی تحلیلی و با هدف آشنایی با معنای نهفته در نظریات مد بررسی می شوند تا به محققان، تولیدکنندگان، طراحان و مصرف کنندگان مد، دید روشنی نسبت به کالاهای مد، به خصوص لباس ببخشد. در این مقاله مشخص شد که نظام مد یک متن نوشتنی است و رمزگان های پنج گانه در آن مصداق کامل دارند. پیوند این رمزگان ها، به شکل گیری اثرات سوءِ اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مد می انجامد که به این ترتیب ضرورت شکل گیری نظام مد پایدار را روشن می کند.

Fashion Semiology based on Roland Barthes' Theory of Layered Semiotics

According to Roland Barthes, every narrative is interwoven with multiple codes and the reader has a central role in decoding signs and creating meaning. This article deals with the semiotics of fashion theories using Barthes' layered analysis approach. In this approach, textual analysis is done by using five codes, that is, hermeneutic code or question code, proairetic or action code, semantic code, symbolic code, and cultural code. The present research is developmental and applied in its goal and descriptive-analytical in methodology. The research aims at decoding the meaning hidden in fashion theories to provide a clearer view of fashion products, especially clothes to researchers, producers, designers, and fashion consumers. The findings show that the fashion system is a writerly text and all five types of codes are in it. The connection of these codes leads to the formation of economic, social, and environmental harmful effects, and therefore, this research emphasizes the necessity of the formation of a sustainable fashion system.

تبلیغات