چکیده

شبکه جهان گستر وب در بستر اینترنت، عرصه جدیدی برای گوگل، به عنوان یکی از پرکاربردترین نام های تجاری در دو دهه اخیر به وجود آورده است که بیش از 4000  نمونه لوگوی مناسبتی با عنوان دودل، از سال 1998 تا سال 202۲  طراحی کرده است. برای رمزگشایی آن ها که مصداق کاملی از نمونه های ارجاع دهی است، باید به روابط گسترده تأثیر پذیری از متن های پیشین توجه شود که از این رو مقاله حاضر با شیوه توصیفی تحلیلی به خوانش بیش متنی ژنت (اندیشمند فرانسوی) می پردازد. بیش متنیت رابطه برگرفتگی متن دوم از متن اول است؛ به گونه ای که اگر متن اول نبود، متن دوم شکل نمی گرفت. گردآوری اطلاعات از طریق منابع اسنادی و مشاهده ای انجام گرفته و روش نمونه گیری به طور هدفمند 11 مورد از دودل گوگل های طراحی شده دو دهه گذشته با محوریت بزرگداشت نقاشان است. نتایج این پژوهش نشان می دهد گوگل از راهبردهای گوناگونی استفاده کرده است و طراحی دودل ها بر پایه چهار اصل از شش گونه بیش متنیت (همان گونگی و تراگونگی) شکل گرفته اند: در مواردی بر اساس گونه پاستیش (تنها یک اثر شاخص هنرمند تقلید شده است) و در بسیاری از نمونه ها بر مبنای پارودی (اصولاً کلاژی  ترکیبی از چند اثر هنرمند) دودل ها ایجاد شده اند. همچنین به طور همزمان بسیاری از آن ها در گونه فورژی و جایگشت نیز قرار می گیرند.

Celebrating Painters, A Transtextual Reading of Google Logos (Doodle) based on Gerard Genette's Typology

The World Wide Web has created a new arena for Google as one of the most widely used brand names in the last two decades, which has designed more than 4,000 examples of Doodle logo appropriate for its advertising strategies from 1998 to 2022. Among the doodles, the celebration of artists in various fields, especially painting, has a special place. The present paper, studies Google’s Occasional Logos as perfect examples of referencing based on Gerard Genette’s transtextuality. This French cultural critic and thinker developed a coherent theory for explaining intertextual relations by presenting the idioms of transtextuality. The paper draws on a descriptive analytical method to examine the extent to which Genette's typology is applicable to the design of Google logos (doodles) celebrating artists. To do so, the paper discusses the influence of hypertext on the hypotext of works of artists from different countries. The "hypotext" is the original text and the source of inspiration, and the "hypertext" is the second text derived from an earlier one. Hundreds of doodles have been designed to honor painters so far, and from among which, 11 paintings were selected as the corpus of the study by purposeful sampling. The results of the study indicate that different types of Doodle Googles in honor of painters revolve around four types of hypertext (except for charge and Travestissement), and most of them might be categorized in several types at the same time. A number of logos have been created based on pastiche (imitation of an artist's masterpiece), but most of the doodles are in the category of parody (comprised of a combination of elements from different works by the same artist). Many of them are categorized as forgery and transposition.

تبلیغات