نحوه بازنمایی زنان طبقه فرودست در سینمای دهه نود ایران (مطالعه موردی: فیلم سینمایی لاک قرمز)
آرشیو
چکیده
بازنمایی مسایل و مشکلات جامعه انسانی از مهم ترین رسالت های سینما است. یکی از مهم ترین موضوعاتی که سینماگران کشور در دهه اخیر بدان پرداخته اند، موضوع زنان طبقه فرودست و مشکلات آن ها بوده است. مقاله حاضر با هدف بررسی چگونگی بازنمایی مسایل و مشکلات زنان طبقه فرودست در سینمای کشور، انجام شده است. این پژوهش از نظریه فمینیستی و بازنمایی بهره می برد که بررسی آن ها برای توضیح ارتباط مطالعات حوزه زنان و کارکرد سینما مهم است. در این مقاله، با استفاده از روش نشانه شناسی و الگوی تحلیلی جان فیسک و نمونه گیری هدفمند، به بررسی فیلم لاک قرمز پرداخته شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که در سطح واقعیت فیلم با بررسی رمزگان اجتماعی، به معرفی زنان قشر فرودست جامعه پرداخته است، در سطح بازنمایی با استفاده از رمزگان فنی با استفاده از ابزار تکنولوژیک مشکلات این طبقه سعی در انتقال حس و ایجاد همزاد پنداری مخاطب با شخصیت ها داشته است و در سطح ایدئولوژیک فیلم به مسایلی چون مردسالاری، منع اشتغال زنان، ازدواج اجباری، مسئولیت پذیری و تعهد و ایستادگی در برابر مشکلات که مربوط به زنان این طبقه است، پرداخته است.How Lower Class Women are Represented in Iranian Cinema in the 90s (Case Study: Red Nail Polish Film)
Representing the questions and problems of human society is one of the most important tasks of cinema. One of the most important issues that Canadian filmmakers have addressed over the past decade has been the issue of lower-income women and their issues. This article aims to investigate how the problems of lower-class women are represented in the country’s cinema. The theoretical framework of this research is composed of two theories of feminism, which is the main theory in the field of women’s studies, and the theory of representation, which plays an important role in media studies. In this article, the film “Red Nail Lacquer” was studied using John Fisk’s semiotic method and analytical model and targeted sampling. The results of this study show that at the level of reality, the film, by examining social codes, introduced women from the lower classes of society. At the level of representation, by means of technical codes, by means of technological tools, the problems of this class try to transmit feelings and to create twins. He has an audience with the characters and at the ideological level of the film, he has dealt with issues such as patriarchy, prohibition of women’s employment, forced marriage, responsibility and commitment, and resistance to the problems that concern women in this class.