چکیده

این پژوهش با هدف مطالعه و تحلیل وضعیت مصرف رسانه های نوین در میان زنان شهر تهران طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی است که با تکنیک پیمایش و ابزار اندازه گیری؛پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه زنان ساکن شهر تهران در سال 1399. به منظور سنجش متغیر کمیت و کیفیت استفاده از شبکه های اجتماعی، از پرسشنامه محقق ساخته مربوط به میزان و نوع استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی، استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که زنان مورد مطالعه بیشتر جهت دریافت اطلاعات مورد نیاز خود و کسب آگاهی از تلگرام استفاده می کنند و کمترین رتبه مربوط به تولید محتوا با میانگین 1.90 می باشد. کیفیت استفاده زنان از تلگرام با میانگین 2.54 درحد کم قرار دارد. زنان، بیشتر جهت دریافت آموزش های گوناگون از صفحات اینستاگرام استفاده می کنند و کمترین رتبه مربوط به تولید محتوا با میانگین 2.41 می باشد. کیفیت استفاده از اینستاگرام با میانگین 3.19، کمی بیش از حد متوسط قرار دارد. زنان همچنین بیشتر از تجربیات شخصی دیگران در توئیتر استفاده می کنند و کمترین رتبه مربوط به اشتراک گذاشتن تجربیات شخصی با میانگین 1.73 است. کیفیت استفاده از توئیتر با میانگین 1.98، پایین بوده است. زنان کاربر فیسبوک بیشتر در حد کامنت گذاشتن برای دیگران فعال بوده و کمترین رتبه مربوط به گذاشتن پست یا عکس با میانگین 1.38 می باشد. کیفیت استفاده از فیسبوک با میانگین 1.42، درحد نازلی بوده است.

The image of Iranian women users in four social networks: Twitter, Instagram, Facebook and Telegram

The present study was designed and conducted to investigate and analyze the consumption of new media among women in Tehran .This research is an applied type and its method is descriptive, which has been done with a survey technique and measurement tool; a questionnaire .The statistical population includes all women living in Tehran in 1399 .. To measure the variable of the amount and type of use of social networks, a questionnaire related to the amount and type of use of virtual social networks used by the researcher was used. Findings of the study on the type of women using social networks showed that the women used to use the telegram to get the information they need and gain knowledge, and the lowest rank is related to content production with an average of 1.90. "Quality and how to use the telegram" by women in Tehran with an average of 2.54 is low. The women in the study mostly use Instagram pages to receive various trainings (science, cooking, health, etc.) and the lowest rank is related to content production with an average of 2.41. "Quality and how to use Instagram" by women with an average of 3.19, is slightly above average and higher than how to use Telegram. Women also use Twitter more than anyone else's personal experiences, and the lowest is for sharing personal experiences with an average of 1.73. "Quality and how to use Twitter" by women was low with an average of 1.98. Women Facebook users are more active in commenting to others, and the lowest rating is for posting a photo or photo with an average of 1.38. "Quality and how to use Facebook" by women in Tehran with an average of 1.42, has been low.

تبلیغات