آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

در قرآن کریم هر واژه ای برای معنایی خاص وضع شده است؛ از این رو هیچ دو واژه ای مترادف تام نیست؛ بنابراین شناخت دقیق واژگان و کشف تفاوت معنایی آنها یک ضرورت تفسیری شمرده می شود. پژوهش حاضر در راستای فهم درست و معنای دقیق هر یک از واژگان مرتبط با مفهوم رنج در قرآن کریم تدوین شده است.این پژوهش با استفاده از روش معناشناسی به تبیین مفهوم رنج وسختی از دیدگاه قرآن کریم پرداخته است؛ بدین گونه که با تحلیل معنای واژگان از طریق روابط معنایی همنشین هایشان سپس مشخص کردن حوزه معنایی و در نهایت مؤلفه معنایی آنها مشخص گردید،"عنت" در همنشینی با واژه های" رسول ، ودّ، خشی" رنجی است که ارتکاب گناه، علت آن، آسیب زننده به روح، ظرف مستقر آن دنیا و پیامد آن هلاکت و ضلالت است در حالیکه "نصب" در هم نشینی با وازه های "مسّ،عذاب،اصاب " آسیب زننده به جسم است که در دنیا و آخرت ممکن است گریبان انسان را بگیرد. کریم "کدح" عبارت است از رنجی با بار معنایی مثبت، مربوط به بعد جسمی و روحی انسان که ظرف مستقر آن دنیا و برزخ است؛ رنجی که انسان برای رسیدن به شأن حقیقی خود که مقصد آن خالق است متحمل می شود و "کبد" ناظر به شرایط خلقت انسان در دنیاست که شامل رنج های جسمی و روحی می گردد که در صورت داشتن ایمان و صبر موجب رشد و تعالی انسان گشته و در غیر آن صورت این رنج می تواند پیامد های منفی داشته باشد که منجر به هلاکت انسان می گردد.

Analysis of semantic components of the concept of suffering in the Qur'an using companionship relations

In the Holy Quran, each word has a specific meaning. no two words are perfect synonyms; Therefore, accurate knowledge of words and discovering their semantic differences is considered an interpretive necessity. The present study has been compiled on the correct understanding and exact meaning of words related to the concept of "suffering" in the Holy Quran. The words “anat, nasb, kadh, kabad" are among the important words that play a role in describing the semantic domain of "suffering" in the Quranic worldview. This study, by analyzing the meaning of words through the semantic relationships of their companions, first became a semantic domain and finally became their semantic component. "anat" is suffering from sin. The result is harmful to the soul, the place of its occurrence is the world. the result is destruction and misguidance, while "nasb" is harmful to the body, which may afflict man both in this world and in the Hereafter. "kadh" is also a suffering with a positive meaning, related to the physical and mental dimension of man, the place of which is both in this world and in purgatory. it is the suffering that man endures in order to achieve his true dignity. "kabad" refers to the conditions of human creation in this world, includes both physical and mental suffering. If we have "faith" and "patience" along with this "suffering" causes human growth and excellence, otherwise this suffering will cause negative consequences and lead to human destruction.

تبلیغات