آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲

چکیده

سیاست گذار پولی در برابر حملات سفته بازانه در بازار ارز می تواند بین مداخله و یا عدم مداخله جهت دفاع از پول ملی انتخاب نماید. با توجه به اطلاعات ناقص بانک مرکزی از شدت تهاجم صورت گرفته لازم است از پیامد های نسبی هر کدام از واکنش ها در واحد شاخص های اقتصادی در نتیجه هر کدام از پاسخ های محتمل خود آگاهی داشته باشد. این مطالعه ضمن بررسی این پیامدها در واحد تغییرات تولید ناخالص داخلی و تورم برای کشورهای در حال توسعه و نوظهور و در دوره زمانی 1960 تا 2018 به بررسی نقش کیفیت نهادهای سیاسی بین کشورهای منتخب می پردازد.  نتایج بدست آمده از توابع واکنش آنی برای تولید ناخالص داخلی و تورم در نتیجه سه نوع پاسخ محتمل بانک مرکزی اعم از مداخله همراه با موفقیت، مداخله همراه با شکست و عدم مداخله در بازار ارز نشان می دهد که در غیاب شاخص کیفیت نهادهای سیاسی انتخاب واکنش کم هزینه با پاسخ روشن و صریحی مواجه نخواهد بود. با لحاظ کیفیت نهادهای سیاسی مداخله در بازار ارز بدلیل افزایش شهرت و اعتبار سیاست های اعلامی بانک مرکزی مستقل در گروه کشورهای با کیفیت نهادهای سیاسی بالا ترجیح دارد.  یافته های تحقیق نشان می دهد در گروه کشورهای با کیفیت متوسط نهادهای سیاسی عدم مداخله سیاست گذار در بازار ارز همراه با افزایش رشد تولید ناخالص داخلی و تغییرات کم تورم همراه بوده و نسبت به مداخله در بازار ارز ترجیح دارد. در گروه کشورهای با کیفیت نهادهای سیاسی پایین مداخله در بازار ارز ریسک کمتری نسبت به عدم مداخله داشته و پاسخ کم هزینه، دفاع از پول ملی می باشد

Consequences of the policymaker's reaction to speculative attacks in the foreign exchange market: The role of the quality of political institutions

onetary policymakers can choose between intervention or non-intervention to defend the national currency against speculative attacks in the foreign exchange market. Given the incomplete information of the central bank about the severity of the attack, it is necessary to be aware of the relative consequences of each of the reactions in the unit of economic indicators as a result of each of its possible responses. This study examines these consequences in the unit of changes in GDP and inflation for developing and emerging countries and in the period 1960 to 2018 examines the role of the quality of political institutions between selected countries. The results obtained from the instantaneous reaction functions for GDP and inflation as a result of three possible types of central bank responses including intervention with success, intervention with failure and non-intervention in the foreign exchange market show that in the absence of quality indicators of political institutions Low cost will not face a clear and unequivocal answer. In terms of the quality of political institutions, intervention in the foreign exchange market is preferred in the group of countries with high quality political institutions due to the increasing reputation and credibility of the policies announced by the Independent Central Bank. Findings show that in the group of countries with moderate quality of political institutions, non-intervention of policymakers in the foreign exchange market is associated with increased GDP growth and low inflation and is preferable to intervention in the foreign exchange market. In the group of countries with low quality political institutions, intervention in the foreign exchange market is less risky than non-intervention, and the low-cost response is to defend the national currency.

تبلیغات