آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

Decision-making and pedagogical reasoning constitute the foundation of teacher professional practice. This qualitative study was conducted to explore novice Iranian EFL teachers’ professional decision-making and pedagogical reasoning in the three domains of (1) planning and preparation, (2) classroom management, and (3) professional responsibilities during the three phases of pre-active, interactive, and post-active teaching. Data from two sources including scenarios and audio journals revealed five novice teachers’ decisions in each domain and their relevant reasoning. Decisions in the first domain were discovered to embody teachers’ choices about materials, teaching methods, and assessment. In the second domain, teachers’ decisions were focused on management, flexibility, and accountability. In the third domain, their decisions were aimed at professional interaction and professional development. Moreover, a new decision domain, ‘dispositions’, was discovered, which comprised novice teachers’ choice of ethical conduct, care, and accountability. This led to the introduction of a new phase of teaching, beyond-active, which greatly influenced all other decision domains and teaching phases. Additionally, novice teachers’ pedagogical reasoning was uncovered to stem from their knowledge, skills, and personality attributes. These findings suggest that knowledge about teachers’ decisions and underlying reasoning provides insights into the scope of their professional knowledge and practice.

کشف حیطه های تصمیم گیری حرفه ای و استدلال آموزشی معلمان زبان تازه کار

تصمیم گیری و استدلال آموزشی اساس عمل حرفه ای معلم را تشکیل می دهد. این مطالعه کیفی به منظور بررسی تصمیم گیری حرفه ای و استدلال آموزشی معلمان ایرانی تازه کار زبان انگلیسی در سه حیطه (1) برنامه ریزی و آماده سازی، (2) مدیریت کلاس درس و (3) مسئولیت های حرفه ای در سه مرحله قبل، حین، و پس از عمل تدریس انجام شد. داده های جمع آوری شده از دو منبع سناریوها و گزارش های روزانه صوتی، تصمیمات و استدلال های آموزشی پنج معلم را در هر حیطه نشان می دهد. تصمیمات معلمان در حیطه اول، انتخاب محتوای آموزشی، روش های تدریس و ارزشیابی بود. در حیطه دوم، تصمیمات معلمان بر مدیریت، انعطاف پذیری و پاسخگویی متمرکز بود. در حیطه سوم، تصمیمات آنها با هدف تعامل حرفه ای و توسعه حرفه ای انجام می گرفت. علاوه بر این، یک حیطه تصمیم گیری جدید به نام «تمایلات حرفه ای» کشف شد که انتخاب معلمان را در زمینه منش اخلاقی، نگرش و پاسخگو بودن شامل می شد. این حیطه جدید منجر به معرفی مرحله جدیدی از آموزش به نام فراعمل شد که به شدت بر سایر حوزه های تصمیم گیری و مراحل تدریس تأثیر گذاشت. علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که استدلال آموزشی معلمان برگرفته از دانش، مهارت و ویژگی های شخصیتی آنها بود. این یافته ها نشان می دهد که شناخت تصمیم گیری ها و استدلال های آموزشی معلمان تازه کار، شناخت تازه ای را در زمینه دامنه دانش و عمل حرفه ای آنها ارائه می دهد.

تبلیغات