آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

This study was an attempt to examine the relationship between the academic degree and teaching experience of Iranian English as a Foreign Language (EFL) teachers and their reliance on student engagement. To this end, eight EFL teachers (male and female) with different teaching experiences and academic degrees and a number of 40 students in their respective classes were selected through convenience sampling. First, the teachers and the students filled out consent forms, including their personal information, such as gender, age, academic degree, and years of teaching experience. Second, the students answered Skinner et al.'s (2008) 'Engagement vs. Disaffection with Learning: Student-report' Questionnaire, a valid scale for measuring language learners' engagement with teaching-learning tasks and their satisfaction with their learning activities. Then, Pearson's product-moment correlation between teachers' teaching experience and academic degree, as well as the students' self-expressed ratings of their engagement or disaffection with classroom learning activities, was calculated. The results showed significant positive correlations between teaching experience and behavioral and emotional engagement and significant negative correlations between teaching experience and behavioral and emotional disaffection.

تکیه بر مشارکت دانشجو: آیا مدرک تحصیلی و تجربه تدریس مهم هستند؟

این پژوهش تلاشی بود برای بررسی رابطه بین مدرک تحصیلی و سابقه تدریس معلمان زبان انگلیسی در ایران با میزان استفاده آنها از تکنیک درگیر ساختن زبان آموزان در فرایند یاددهی-یادگیری. برای این منظور، 8 معلم زبان انگلیسی (مرد و زن) با سوابق تدریس و مدارج دانشگاهی متفاوت بعنوان معلمان شرکت کننده در این پژوهش انتخاب شدند. سپس، 40 نفر از زبان آموزان کلاسهای آنها که مایل به شرکت در این پژوهش بودند نیز بعنوان نمونه آماری زبان آموزی انتخاب شدند. ابتدا، هم معلمان و هم زبان آموزان رضایت نامه شرکت در تحقیق را امضا کردند و اطلاعات شخصی شان را در فرم های مربوطه وارد کردند. سپس، پرسشنامه میزان درگیربودن زبان آموز اسکینر، فارر، مرچند و کیندرمن (2008) را پاسخ دادند تا میزان درگیر شدن در فعالیت های کلاس و نارضایتی خود از فعالیت های یادگیری را منعکس نمایند. ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین همبستگی بین متغییرها محاسبه شد و نشان داد که همبستگی مثبت بالایی بین سابقه تدریس و درگیری رفتاری و عاطفی وجود دارد ولی همبستگی بین سابقه تدریس و دلزدگی رفتاری و عاطفی معنی دار ومنفی بود.

تبلیغات