فن آوری ها و روش های اجرای بازی جنگ سایبری
آرشیو
چکیده
با پیشرفت فن آوری های مرتبط با حوزه های سایبری، تهدیدات مربوط به نفوذ، اختلال و خرابکاری در این حوزه ها نیز بیشتر شده است و تصمیم گیران سازمان های ذی نفع در این حوزه ها بایستی قادر باشند در صورت بروز هریک از تهدیدات تصمیمات مناسبی اتخاذ و کاربران مربوطه نیز بایستی قادر باشند این تصمیمات را به نحو صحیح عملی نمایند. یکی از مواردی که این توانایی را در تصمیم گیران و کاربران ایجاد و تقویت می نماید بازی جنگ سایبری بوده که در صورت ارتقای معلومات، مهارت ها و توانایی های مرتبط با این حوزه، تا حدود زیادی می توان از اثرات این تهدیدات کاست. مقاله حاضر با هدف تبیین فن آوری ها در حوزه های مرتبط با بازی جنگ سایبری، با روش تحلیل محتوا، پس از جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و ذکر فن آوری های بازی جنگ سایبری به توضیح آن ها پرداخته و نسبت به تشریح چارچوب ها و مدل های تبیین بازی جنگ سایبری، بسترهای اجرای بازی جنگ سایبری، فضای تمرین و ابزار بازی جنگ سایبری، شبیه سازی های قابل اجرا برای بازی حنگ سایبری، باز نمایی ها و فریب های دشمن در بازی جنگ سایبری، تمرینات موجود و سناریوهای موجود در بازی جنگ سایبری اقدام شده است و نهایتا بصورت تجزیه و تحلیل محتوایی نتایج مربوط ارائه گردیده است.Technologies and approaches of cyber wargaming
With the advancement of technologies related to cyber domains, the threats related to intrusion, disruption and sabotage in these domains have also increased and the decision makers of stakeholder organizations in these domains should be able to In the event of any threat, appropriate decisions should be made and the relevant users should be able to implement these decisions correctly. One of the things that builds and strengthens this ability in decision makers and users is the game of cyber wargaming. In the present article, with the aim of explaining the technologies and technologies of cyber wargaming after collecting information Libraries and mentions of cyber wargame technologies explain them and explain the frameworks and models of cyber wargame explanation, cyber wargame platforms, training space and cyber wargame tools, similar to Applicable constructions for cyber warfare game, representations and deceptions of the enemy in cyber war game, existing exercises and scenarios in cyber wargame have been performed and finally the relevant results have been presented as a content analysis.