تناسب آیه سوم سوره مائده از دیدگاه اهل سنت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
علم مناسبت یا تناسب، از قضایا و چالش های مهم در علوم قرآنی، به شمار می رود، چنانکه این دانش در کتاب های تفسیری و علوم قرآنی مورد اهتمام و توجه ویژه ی عالمان است. این پژوهش می کوشد تناسب آیه ی اکمال را، به روش توصیفی و تحلیلی دیدگاه مفسران اهل سنت، در گذشته و حال بررسی و وجوه اشتراک و افتراق آنها را تحلیل و تطبیق می کند. اگرچه مفسران اهل سنت آرای متفاوتی را پیرامون ساختار این آیه ارائه داده اند، اما نظر به سیاق آیه اکمال (بخش سوم آیه سوم سوره مائده) و پیوندش با صدر (بخش اول) و ذیل (بخش سوم) آیه، آن را گزاره ای معترضه می دانند که در فاصله ی بین محرمات پیش از خود و رخصت پس از آن آمده است و توجیهات گوناگونی برای تبیین این اعتراض دارند. در نقد و بررسی این رأی علاوه بر بازخوانی مقوله اعتراض در علم بلاغت و با استناد به نظر مفسران درباره شأن نزول سوره مائده (در مدینه و پیش از حجه الوداع) و تفاوت زمانی و عدم پیوستگی نزولی آن با نزول آیه اکمال (در مکه و روز عرفه یا غدیر خم) قابل تأمل است. و پس از نزول آیه اکمال و بر اساس قاعده کلی توقیفی بودن چینش آیات شاهد پیوستگی قرائتی و استدلالت تفسیری دال بر پیوستگی آن آیه هستیم.The Coherence of the Third Verse of Surah Ma'idah from the Point of View of Sunnis
The science of appropriateness is one of the important issues and challenges in Quranic sciences, as this knowledge is the subject of special interest and attention of scholars in the books of interpretation and Quranic sciences. This research tries to examine the relevance of Akmal's verse in the library and analytical method of Sunni commentators, in the past and present, and analyze and compare their commonalities and differences. Although Sunni commentators have given different opinions about the structure of this verse, but considering the context of the Akmal verse (the third part of the third verse of Surah Ma'idah) and its connection with the beginning (the first part) and the bottom (the third part) of the verse, they consider it a controversial statement that It comes in the distance between the prohibitions before it and the permission after it, and there are various justifications to explain this objection. In the review of this opinion, in addition to rereading the objection category in the science of rhetoric and referring to the opinion of commentators about the dignity of the revelation of Surah Ma'idah (in Madinah and before Hajj al-Wada) and the time difference and lack of continuity of its descent with the revelation of the verse of Akmal (in ) is worthy of reflection. And after the revelation of Akmal verse and based on the general rule of the arrangement of the verses, we see the continuity of the reading and the interpretive argument indicating the continuity.