بررسی رفتار صادرکنندگان جدید در بازارهای صادراتی با تاکید بر نقش تجربه صادراتی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
دانش تجربی (تجربه صادراتی) درباره بازارها و عملیات خارجی، یک نیروی هدایت کننده در بین المللی شدن شرکت ها است. از این رو پژوهش حاضر با تاکید بر نقش تجربه صادراتی برای شرکت های نوپا، به بررسی احتمال ورود و خروج از بازار صادراتی و رشد حجم صادرات می پردازد. بدین منظور از آمار و اطلاعات صادراتی شرکت های ایرانی فعال بین سال های 1393 تا 1397 در حوزه مواد غذایی صادراتی استفاده شده است. برای تحلیل این داده ها از روش حداقل مربعات موهومی (LSDV) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد بنگاه نوپا بودن موجب افزایش 11 درصدی احتمال ورود به بازار جدید و 87 درصدی توسعه حجم صادرات و افزایش 35 درصدی احتمال خروج می گردد. لذا با توجه به یافته ها و اهمیت نقش تجربه برای صادرکنندگان نوپا، شروع فعالیت در کشورهایی با ساختار مشابه با هزینه ورود کمتر توصیه می گردد.Investigating the Behavior of New Exporters in Export Markets with Emphasis on the Role of Export Experience
Experiential knowledge (export experience) about foreign operations and markets is a conductive force in the internationalization of companies. Therefore, the present research, emphasizing the role of export experience for start-up companies, examines the possibility of entering and exiting the export market and the growth of export volume. For this purpose, the export data of Iranian companies active between 2013 and 2017in the field of export food products were used. The Least Squares Dummy Variable (LSDV) method was used to analyze these data. The research results show that being a start-up company causes an 11% increase in the probability of entering a new market, an 87% increase in export volume, and a 35% increase in the probability of exit. Therefore, according to the findings and the importance of the role of experience for new exporters, starting the activity in countries with a similar structure with a lower entry cost is recommended