اسطوره و افسانه: کاربردی بینامتنی در بازی ها و اسباب بازی ها (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه در حوزه رویکردهای میان رشته ای مقولات نسبتاً جدیدی مطرح شده است. مباحث میان رشته ای، محدود به مبانی نظری صرف نمی شود و به کمک آن، راه برای کاربردی سازی علوم انسانی، خصوصاً ادبیات هموار شده است. ظهور ادبیات در بازی و اسباب بازی، طرحی نو در خوانش مخاطبان ایجاد کرده است. در اندیشه نشانه شناسانی چون رولان بارت، بازی و اسباب بازی ها در کنار بسیاری دیگر از نظام های نشانه ای، به مثابه متن، مورد بررسی قرار گرفته اند. این متون به سبب ریشه داشتن در فرهنگ و ادبیات هر سرزمین، ازجمله داستان های اسطوره ای و افسانه ای، قابلیت بازتولید و تبدیل شدن یه یک گونه هنری دیگر را دارند و از این رو زمینه کاربردی سازی ادبیات را بیشتر فراهم می کند. در این مقاله پس از طرح متنیت بازی ها، به این سؤال پرداخته ایم که بازی و اسباب بازی های برگرفته از اسطوره ها و افسانه ها چه مؤلفه هایی از بینامتنیت دارند و چه نتایج احتمالی از این مقوله بینارشته ای می توان در حوزه ادبیات و کاربردی سازی آن متصور شد؟ در این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی و از مسیر مطالعات کیفی انجام شده است، بازی ها و اسباب بازی ها به عنوان نشانه های دلالت گر و متن در نظر گرفته می شوند و می توانند برگرفته از فرهنگ ادبی و ملی اقوام باشند و این گونه خوانشی متفاوت از اسطوره ها و افسانه ها به کمک این نشانه ها برای مخاطب ایجاد شود. کشف روابط بینامتنی بازی و اسباب بازی ها و اسطوره ها و افسانه های هر سرزمینی به عنوان راهکاری برای تولید بازی متناسب با زمینه ادبی و انتقال آن به مخاطب در نظر گرفته می شود و می تواند ژانر ویژه ای ایجاد کند.Myths and Legends, An Intertextual Application in Games and Toys
Nowadays, new topics have appeared in interdisciplinary approaches to research. Such topics are not limited to theoretical aspects of the research. In humanities, they have been helpful in practical applications of literature. For example, involvement of literature in games and toys has been a breakthrough in the audience's reception of literature. Semiologists such as Roland Barthes have studied games and toys as texts along with many other sign systems. Having roots in the culture and literature (including myths and legends) of every land, these texts have the potential for re-production and reception in another artistic form, and thereby, provide the condition for practical application of literature. In this paper, after discussing the textuality of games and toys, we have addressed questions regarding elements of intertextuality in them derived from myths and legends and the implications of this interdisciplinary approach and its practical application on literature. This qualitative, descriptive- analytical paper, which considers games and toys as signs and texts, offers the readers a different way of reading of myths and legends. The discovery of the intertextual relationships between games, toys and myths and legends of any land is considered a strategy for creating games with a literary context and might also create a specific genre.