آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

جرم شناسی فرهنگی به عنوان رویکرد نظریِ متمرکز بر مطالعه بافت فرهنگیِ جرم و بزهکاری، محصول دهه 1990 میلادی است. این جرم شناسی که به اعتبار برخورداری از روش شناسی کیفی، در نقطه مقابل جرم شناسی های سنّتی و کمّی قرار می گیرد، در راستای مفهوم سازی پدیده هایِ بزهکارانه و کژروانه، توجّه ویژه ای به تمامی عناصر فرهنگیِ پویا در بیرون و درون بزهکار داشته و از این رو، سعی در درک همدلانه و فهم عمیقِ احساسات، هیجانات، لذّات و وجدی دارد که ارتکاب برخی جرایم و بزه ها برای مرتکبانشان به همراه دارند. تمرکز ماهوی بر این عوامل و بهره مندی از روش قوم شناسی، سبب گردیده تا مسیر تحلیلیِ جرم شناسی فرهنگی در حوزه بزهکاری کودکان و نوجوانان در دنیای متکثّر و پست مدرن معاصر، کارآمد و قابل پیاده سازی باشد. در این میان، «کارناوال»، «آدرنالین» و «زندگی دوم» به عنوانِ مفاهیمی استعاری، ابزاری بی بدیل و از نقاط ثقلی اند که مطالعات این جرم شناسی متفاوت و مدرن بر مدار آنها انجام می شود.

Using Cultural Criminology in Analysis Minor and Juvenile Delinquency by Relay on Carnival, Adrenaline and Second Life Concepts

Cultural criminology as a theoretical approach focused on cultural context of crime and delinquency is a product of the 1990s. This criminology because of qualitative methodology is at the opposite point of quantitative criminology and in the direction of conceptualization of criminal phenomena has special attention to dynamic cultural elements in and out of offender therefore trying to understand empathy and deep understanding of emotions, excitements, enjoys and ecstasy related to some of crimes. Focus on this factors and use from ethnography has caused analytical route of cultural criminology efficient and feasible in field of juvenile delinquency in the postmodernism world. Carnival in the form of metaphorical conception to be referred to offenders’ second life is an unmatched tool for study in this modern criminology.

تبلیغات