بررسی رابطه بین شاخص های امنیت اجتماعی و وفاداری گردشگران خارجی (مطالعه موردی: شهر شیراز)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: امنیت از اساسی ترین نیازها برای گردشگران است و نبود آن چالشی بزرگ برای جذب گردشگران به ویژه جهانگردان خارجی است. از آن جایی که هدف گردشگران از سفر به دست آوردن آرامش روحی و روانی است؛ فقدان امنیت اجتماعی موجب کاهش پذیرش گردشگران خواهد شد . هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شاخص های امنیت اجتماعی بر وفاداری گردشگران خارجی در شهر شیراز است. روش بررسی: پژوهش کاربردی و روش انجام آن مبتنی بر روش توصیفی-تحلیلی است . در جهت گردآوری داده های مورد نیاز از روشهای اسنادی و میدانی(پرسشنامه) استفاده گردیده است. جامعه آماری ،گردشگران مراجعه کننده به شهر شیراز در سال 1398 بوده اند روش نمونه گیری از طریق روش تصادفی و از نوع خوشه ای چند مرحله ای بوده است. برای سنجش امنیت اجتماعی گردشگران از 43 گویه در قالب 4 شاخص استفاده شده است. همچنین تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری T ، ضریب هبستگی و روش تحلیل رگرسیون انجام شده است. یافته ها و نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که 4 شاخص امنیت اجتماعی از نظر گردشگران در سطح بالاتر از حد متوسط قرار داشته و همچنین بین شاخص های امنیت اجتماعی همبستگی قوی و معنادار آماری وجود دارد. در پایان در بین عامل های وفاداری مولفه تجربه سفر با مقدار 319/0 بیشترین سهم را در بین دیگر عوامل وفاداری داشته است.Investigating the Relationship between Social Security Indicators and Loyalty of Foreign Tourists (Case Study: Shiraz City)
Background and Aim: Security is one of the most basic needs for tourists, and its lack is a big challenge to attract tourists, especially foreign tourists. Since the purpose of tourists from traveling is to gain mental and emotional peace; the lack of social security will decrease the acceptance of tourists. The purpose of this study is to investigate the relationship between social security indicators on the loyalty of foreign tourists in Shiraz. Methods: applied research and its method is based on descriptive-analytical method. In order to collect the required data, documentary and field methods (questionnaire) have been used. The statistical population was tourists visiting Shiraz city in 2018. The sampling method was random and multi-stage cluster type. To measure the social security of tourists, 43 items have been used in the form of 4 indicators. Also, data analysis has been done using T, correlation coefficient and regression analysis methods. Findings and Conclusion: The results of the research show that 4 social security indicators are above the average level from the point of view of tourists, and there is a strong and statistically significant correlation between the social security indicators. In the end, among the loyalty factors, the travel experience component with a value of 0.319 had the largest share among other loyalty factors. The results of the research show that 4 social security indicators are above the average level from the point of view of tourists, and there is a strong and statistically significant correlation between the social security indicators. In the end, among the loyalty factors, the travel experience component with a value of 0.319 had the largest share among other loyalty factors.