دیپلماسی رسانهای، یکی از شاخههای اصلی فعالیتهای دستگاه دیپلماسی است که از آن در جهت ارتقاء سیاست خارجی کشورها استفاده میشود. با استفاده از این ابزار، دیپلماتها و سیاستمداران میتوانند نیات و مقاصد خود را بهعنوان دیپلماسی، مورد محک و در معرض چالشهای دیپلماتیک قرار دهند. در همین خصوص، هدف این پژوهش تدوین الگوی مفهومی نقش مکتب سلیمانی در بالندگی دیپلماسی رسانهای بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی بود که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه دادهبنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل متخصصان و صاحبنظران در زمینه علوم سیاسی، رسانه، علوم اجتماعی، جامعهشناسی و اعضاء هیئت علمی دانشگاههای استان مازندران بود که با رویکرد نمونهگیری هدفمند، تعداد 17 نفر بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند. دادهها به روش مصاحبه با روش هدایت کلیات و بهصورت نیمهساختار یافته گردآوری شد. اعتبار و روایی دادهها به دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیرشرکتکننده در پژوهش تایید شد. نقش مکتب سلیمانی در بالندگی دیپلماسی رسانهای در دو مقوله محوری، بُعددرونی (ولایتمداری، کرامت انسانی، وحدت و همبستگی ملی، خودکفاییواستقلال اقتصادی، نگرشفراجناحی، حفظیکپارچگیسیاسی، هویت ملی و انسجامملی) و بُعدبیرونی (اقتدار و امنیت ملی، نقشآفرینی جهانی، اخلاق سیاسی، قدرتدفاعیونظامی، جهاد علیه تروریسمونظامسلطه و تقویت گفتمان مقاومت)، تحلیل و مدل نهایی بر اساس آن ارائه شد.