چکیده

هدف: هدف از تحقیق، تحلیل توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه عمومی و نقش رفتار مصرف کننده در ارتقاء حمل ونقل پایدار وکاهش ترافیک است. روش شناسی: روش تحقیق، توصیفی- همبستگی است. در این پژوهش، 170 نفر از افرادی که به صورت مستمر (حداقل هفته ای 3 بار مراجعه) از دوچرخه های عمومی استفاده می کردند، به عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد برگرفته شده از مطالعات رضایت مشتریان و وفاداری می باشد. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل تی نشان می دهد که رضایت مندی و وفاداری استفاده کنندگان از دوچرخه های عمومی وکاهش ترافیک، از وضعیت مناسبی برخوردار هستند و در این راستا، مؤلفه رضایت از سلامتی و مؤلفه وفاداری رفتاری از بالاترین اولویت نزد شهروندان برخوردار هستند. همچنین رابطه مثبت و معنی داری بین رضایت مندی و وفاداری شهروندان برقرار است بطوریکه رضایت مندی توانایی پیش بینی 27درصد از وفاداری مشتریان را دارد. نتیجه گیری: با عنایت به تحلیل یافته ها، اولویت بالای رضایت از سلامتی کسب شده به واسطه استفاده از دوچرخه، نه تنها نمایانگر ارزش بالای دوچرخه عمومی و مزایای سلامتی و کاهش ترافیک آن نزد شهروندان است؛ بلکه نقش بسزایی نیز در وفاداری شهروندان به سامانه های دوچرخه عمومی و کاهش ترافیک دارد. همچنین کسب وفاداری رفتاری شهروند می تواند کمک شایانی به توسعه سامانه دوچرخه عمومی، هم در افزایش جذب مخاطبین جدید و هم در بهبود و توسعه سامانه داشته باشد. در این راستا استفاده از دوچرخه عمومی از یک سو در سلامتی و تندرستی شهروندان تأثیرگذار بوده و از سویی دیگر به توسعه حمل و نقل و کاهش ترافیک پایدار شهری کمک می کند. <span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Mitra'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">هدف: <span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Mitra'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">هدف از تحقیق، تحلیل توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه عمومی و نقش رفتار مصرف کننده در ارتقاء حمل ونقل پایدار وکاهش ترافیک است. <span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Mitra'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">روش شناسی: <span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Mitra'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> روش تحقیق، توصیفی- همبستگی است. در این پژوهش، 170 نفر از افرادی که به صورت مستمر (حداقل هفته ای 3 بار مراجعه) از دوچرخه های عمومی استفاده می کردند، به عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد برگرفته شده از مطالعات رضایت مشتریان و وفاداری می باشد. <span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Mitra'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">یافته ها: <span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Mitra'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> نتایج آزمون تحلیل تی نشان می دهد که رضایت مندی و وفاداری استفاده کنندگان از دوچرخه های عمومی وکاهش ترافیک، از وضعیت مناسبی برخوردار هستند و در این راستا، مؤلفه رضایت از سلامتی و مؤلفه وفاداری رفتاری از بالاترین اولویت نزد شهروندان برخوردار هستند. همچنین رابطه مثبت و معنی داری بین رضایت مندی و وفاداری شهروندان برقرار است بطوریکه رضایت مندی توانایی پیش بینی 27درصد از وفاداری مشتریان را دارد. <span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Mitra'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">نتیجه گیری: <span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Mitra'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> با عنایت به تحلیل یافته ها، اولویت بالای رضایت از سلامتی کسب شده به واسطه استفاده از دوچرخه، نه تنها نمایانگر ارزش بالای دوچرخه عمومی و مزایای سلامتی و کاهش ترافیک آن نزد شهروندان است؛ بلکه نقش بسزایی نیز در وفاداری شهروندان به سامانه های دوچرخه عمومی و کاهش ترافیک دارد. همچنین کسب وفاداری رفتاری شهروند می تواند کمک شایانی به توسعه سامانه دوچرخه عمومی، هم در افزایش جذب مخاطبین جدید و هم در بهبود و توسعه سامانه داشته باشد. در این راستا استفاده از دوچرخه عمومی از یک سو در سلامتی و تندرستی شهروندان تأثیرگذار بوده و از سویی دیگر به توسعه حمل و نقل و کاهش ترافیک پایدار شهری کمک می کند.  

تبلیغات