چکیده

امروزه شبکه های اجتماعی نقش پررنگی در زندگی روزانه افراد دارند و سازمان ها نیز تحت تاثیر این فناوری جدید قرار گرفته اند به طوری که بخش اعظمی از ارتباطات کارمندان توسط این شبکه ها صورت می گیرد. تاثیر این شبکه ها در سازمان ها بحث برانگیز بوده است. هدف ما در این پژوهش بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی سازمانی بر سرمایه اجتماعی است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش برای بخش کیفی پژوهش (مصاحبه)، مسئولین بیمارستان بهمن و برای بخش کمی پژوهش کارمندان بیمارستان بهمن می باشند. نمونه گیری در این پژوهش در دو مرحله صورت گرفت.در مرحله اول به روش گلوله برفی 5 نفر از مسئولین واحدها برای مصاحبه انتخاب شدند و در مرحله دوم 285پرسشنامه به صورت تصادفی میان کارکنان بیمارستان توزیع گردید.تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای MAXQDA.11 ،SPSS.21 وEXCELL2013 انجام شد.یافته های این پژوهش نشان دهنده تاثیر معنادار شبکه های اجتماعی سازمانی بر ابعاد اعتماد، شبکه ها، همکاری، روابط، هم سویی ارزش ها ، درک متقابل و تعهد سرمایه اجتماعی است. نتیجه این پژوهش برای سازمان ها به منظور افزایش سرمایه اجتماعی قابل استفاده است

تبلیغات