چکیده

مقالة حاضر کوشیده است تا با نگاهی به جهانی شدن و ضرورت توسعه آموزش های مهارتی کارکنان در فرودگاه های کشور، نخست به مفهوم شهروند جهانی و اهمیت آن پرداخته و در ادامه مدیریت منابع انسانی، آموزش و توسعه منابع انسانی توصیف گردیده و در نهایت به آموزش های مهارتی منابع انسانی در فرودگاه های کشور و ضرورت آن در عصر جهانی شدن بپردازد. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نوع پیمایشی و کتابخانه ای است. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی بوده و از نظر شیوه اجرا در زمره تحقیقات همبستگی قرار می گیرد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مسافران فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در شش ماهه پایانی سال 1395 است که 400 پرسشنامه بین این افراد توزیع شده و 384 پرسشنامه برگشت داده شده است. در مرحله بعد بر اساس مدل مفهومی پژوهش، سؤالات و فرضیه های پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، گویه های استخراج شده در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفت. در بخش آمار توصیفی، توصیف داده ها در دو بخش متغیر های زمینه ای و متغیر های اصلی با استفاده از شاخص های فراوانی مطلق، فراوانی نسبی، میانگین، انحراف معیار و واریانس در جداول ارائه گردیده و در بخش استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف و آزمون ناپارامتری کای دو استفاده شده است.

تبلیغات