"هدف پژوهش حاضر تعیین وضعیت اسناد علّی و راهبردهای یادگیری در دانشجویان تبریز و نیز رابطه آنها با متغیرهای هوش، خلاقیت، جنسیت و رشته تحصیلی بوده است.برای این منظور، 500 دانشجوی دختر و پسر به صورت منظم از بین کلیه دانشجویان انتخاب و با استفاده از پرسشنامه خلاقیت، CDS، پرسشنامه MSLQ و آزمون هوش ریون اطلاعات مورد نیاز جمعآوری و تجزیه و تحلیل گردیدند.شیوههای اسناد علّی دارای سه بعد مرکز کنترل، کنترلپذیری و ثباتپذیری، و راهبردهای یادگیری نیز شامل راهبردهای یادگیری سطح بالا، سطح پایین و راهبرد خود نظمدهی بودهاند.مطابق نتایج به دست آمده، هر چه افراد از لحاظ بهره هوشی و میزان خلاقیت در سطح بالاتری قرار داشتند، دارای مرکز کنترل درونی و کنترلپذیری بیشتری نیز بودهاند.همچنین این افراد(افرادی با میزان خلاقیت زیاد)، در مقایسه با افرادی با سطح خلاقیت پایین، از راهبردهای یادگیری سطح بالا بیشتر استفاده میکردند.نتیجه دیگر آن است که دانشجویان گروههای مختلف تحصیلی در استفاده از اسنادهای علّی به گونه متفاوتی عمل مینمودند، به طوری که دانشجویان گروه فنی و مهندسی دارای اسناد علی درونیتر، ناپایدارتر و کنترلپذیرتری نسبت به سایر رشتههای تحصیلی بودهاند؛در صورتی که در استفاده از انواع مختلف راهبردهای یادگیری تفاوت معنیداری نشان ندادند.
مطابق نتایج به دست آمده، بین دانشجویان دختر و پسر در استفاده از شیوههای اسناد علّی تفاوت معنیداری وجود نداشته است؛اما این دو جنس در راهبردهای خود نظمدهی به طور متفاوتی عمل کردند و این تفاوت به نفع گروه مردان گزارش شد."