با توجه به اینکه منابع انسانی ارزشمندترین منابعی هستند که کشورهای درحال توسعه میتوانند از آنها برای نیل به توسعه بهره ببرند، لازم است که این جوامع در خصوص آموزش نیروی انسانی برنامهریزی کنند. دانشگاهها بهترین مراکزی هستند که در هر کشور به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه میپردازند. سازمانهای آموزش و پرورش میتوانند با همکاری دانشگاهها نیروی انسانی مورد نیاز خود را تامین کنند. هدف از ارایه این مقاله آشنایی با علل گرایش معلمان دوره ابتدایی استان کردستان به تحصیل در دوره های آموزش عالی و ترتیب اولویت آنهاست.
روش تحقیق پیمایشی و برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی استان کردستان است که در مراکز آموزش عالی به تحصیل مشغول هستند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای 260 نفر شامل 93 نفر زن و 167 نفر مرد انتخاب شدند که با ارسال پرسشنامه، اطلاعات از آنها جمع آوری شد.
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t ، تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیری و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که نیاز به ارتقای پایگاه اجتماعی (B=1.195)، نیاز به افزایش توانایی کاربرد دانش و مهارتهای شغلی(B=0.546)، تمایل به تدریس در دورههای بالاتر تحصیلی (B=-0.346) و تمایل به احراز مشاغل بالاتر و مهمتر(B=-0502) بیشترین تاثیر را در گرایش معلمان دوره ابتدایی استان کردستان به تحصیل در دورههای آموزش عالی دارند.
در پایان با استفاده از دو روش کتابخانهای و میدانی و بهره گرفتن از یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون و ماتریس همبستگی(رابطه هر یک از متغیرها)، با استفاده از روش تحلیل مسیر نتیجه مطالعه به صورت یک مدل ترکیبی نظری – تجربی ارایه شده است.